BIRKENES: — Togstopp på Herefoss og Engesland kunne vært en viktig del av bygdeutviklingen. Det vil ikke skje over natta, men jeg mener det er viktig vi setter inn et trykk, sier Eva Retterholt i Birkenes Senterparti.

Harberg skeptisk

Tidligere stoppet toget på Oggevatn, Fidjetun, Herefoss og Gauslå. Sp ber nå ordfører Arild Windsland (H) kjempe for togstopp på Fidjetun og Herefoss.

Stortingsrepresentant Svein Harberg (H) er skeptisk.

— Dette tror jeg nok sitter langt inne. Jo flere stopp, jo færre brukere. For fremtidens jernbane er hastighet det viktigste, sier Harberg.

I fjor tok bygdeutviklingsgruppen i Herefoss til orde for gjenåpning av togstoppet på Herefoss. NSB stilte seg da tvilende til om passasjergrunnlaget var stort nok.

Sørvestbanen

Harberg ser ikke helt bort fra at det kan etableres flere lokalstopp, men først etter at sammenkoblingen mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen er realisert. Prosjektet er støttet av et samlet storting og vil redusere reisetiden mellom Oslo og Sørlandet med én time. Sammenkoblingen skal etter planen skje innen 2025. — Et større volum av reisende på strekningen mellom Oslo og Sørlandet kan føre til et økt behov for hyppigere avganger med lokaltog, sier Harberg.

Leder av Jernbaneforum Sør, Thore Westermoen, er av samme oppfatning.

— Uten sammenkobling vil sørlandsbanen forvitre. Dette prosjektet er det aller viktigste akkurat nå. På sikt er intercity-tog til Skien noe vi vil kjempe for, sier Westermoen.