Strengere krav vil gi flere såkalte toer-feil som betyr utbedring og ny kontroll. Særlig vil strengere bedømming av lys, føre til at flere biler ikke blir godkjent.— Det er bra for trafikksikkerheten, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF som regner med at et økt antall biler kan få trøbbel med å bli EU-godkjent.

Endringene i EU-kontrollen kommer 8. juni. Den nye EU-kontrollen vil merkes både for bileiere som har bilen inne til kontroll og for de som kontrollerer bilene.

Dobling

Til nå har det vært 85 punkter som blir kontrollert, mens det etter endringene vil være over 150 kontrollpunkter. Mange av anmerkningene som tidligere var gradert med «1» blir endret til «2». Det betyr at flere feil må utbedres og bilen vises til etterkontroll. Dette gjelder punktene om lys, feil med airbag, feil med elektroniske stabilitetssystemer og feilkoblet tilhengerkontakt.

— Er det alvorlige feil på en bil, kan kontrolløren ilegge kjøreforbud på langt flere punkter for bremser, hjuloppheng og styring enn i dag. Flere sjekkpunkter og strengere vurdering av feil, vil gi mer trygghet på veiene, mener Engebretsen.

Dyrere

Det har ikke vært begrensninger på om en bileier kan ta flere EU-kontroller i samme kontrollperiode. Noen har tatt bilen til ny kontroll et annet sted når de ikke har vært fornøyd med den første kontrollen.

— Dette blir det nå slutt på. Etter de nye reglene må bileiere som mener de har fått feil anmerkninger, enten klage til Statens vegvesen eller be om en ny vurdering av feil når bilen er på etterkontroll, forteller Jan Ivar Engebretsen.

Den nye EU-kontrollen vil bli dyrere. NAF har allerede besluttet å heve prisene på sine EU-kontroller. - En mer omfattende kontroll gjør at den tar lengre tid. I tillegg kommer omfattende krav til kalibrering av testutstyret som kontrollorganene bruker, sier Enebretsen.