Mitsubishi Outlander PHEV er en stor bil og veier 1800 kilo. Foto: Jon Anders Skau
Bagasjerommet er ikke like stort som i den Outlanderen vi kjenner fra før, men med et volum på cirka 550 liter er det omtrent på størrelse med de hardeste konkurrentenes bagasjeplass. Foto: Jon Anders Skau
Outlander_3.jpg Foto: Jon Anders Skau

For her er SUV-en der du kan plugge inn stikkontakten og ifølge leverandøren kjøre på under 0,2 liter per mil. Med et rekordlavt utslipp på 44 gram CO2 per km. Med to el-motorer koplet til henholdsvis for— og bakhjul og en bensinmotor på 121 hestekrefter, tar Mitsubishi sikte på gjennombruddet for plug-in hybrider i Norge. Opel Ampera fikk mye ros da den kom, men ble aldri noen salgsvinner.

— Vi tror at 60 prosent av Outlander-salget i 2014 skal skje gjennom den ladbare utgaven, sier salgssjef Kim Roger Larsen ved Motor Forum i Kristiansand.

Mestselgende

Og Outlander-SUV-en er ingen hvem som helst i dette markedet. Fra den ble lansert i 2007 har den totalt sett vært mestselgende SUV i Norge. I fjor kom den i ny utgave, og det er denne som noe moderert nå er klar for det sørlandske markedet.

Mitsubishi Outlander PHEV er en stor bil og veier 1800 kilo. Foto: Jon Anders Skau

Og her er det ikke føreren som bestemmer om bilen skal kjøre på bensin eller strøm. Det velger bilen selv. Kjører du slik at bilen utelukkende går på de to elmotorene, som hver yter 82 hk, er det strøm nok til å kjøre fem-seks mil. Men batteriene lades av forbrenningsmotoren når du kjører, og den totale kjøringen er basert på en miks mellom el-motorer og bensinmotoren der forbruket selvsagt avhenger av hvordan du kjører. Med full lading og full bensintank kan du tilbakelegge rundt 90 mil.

Hele bilbehovet

Og dersom du tar mål av deg til å nå et forbruk på de oppgitte 0,2 liter (faktisk 0,19 l) per mil, må du nok starte med rimelig fulle batterier. De kan både hurtiglades og lades tradisjonelt på cirka fem timer.

— De fleste er enige om at elbilene, som det er solgt mange av det siste året, bare kan fungere som en bil nummer to med en rekkevidde på rundt 150 kilometer. Denne dekker hele bilbehovet samtidig som den går svært rimelig og svært miljøvennlig, sier "Outlander-salgssjef" Larsen.

Bagasjerommet er ikke like stort som i den Outlanderen vi kjenner fra før, men med et volum på cirka 550 liter er det omtrent på størrelse med de hardeste konkurrentenes bagasjeplass. Foto: Jon Anders Skau

Outlander PHEV er en stor bil, som broren uten el-motorer. Bra med plass til fører og passasjerer, men med litt mindre bagasjeplass enn i den tradisjonelle utgaven på grunn av batteriene. Med et lastevolum på rundt 550 liter, burde det likevel holde for de fleste. Bilen fås heller ikke som sjuseter, da må du velge tradisjonelt, bensin eller diesel. Den er litt lavere og noe tyngre, hele 1800 kilo, sammenliknet med Outlanderen mange kjenner.

SUV-erent

Vi forsøkte bilen på sørlandske veier denne uka. Den dagen da snøen kom i bøtter og spann sideveis fra øst og skapte lite trivelige kjøreforhold. Men bilen tok seg suverent fram, periodevis stille som en elbil, ellers lett brummende på en kombinasjon av strøm og bensin. Du føler at det er en storbil du kjører med massevis av kraftoverskudd om du vil bruke det, samtidig som den er lettkjørt med god oversikt fra førersetet.

Modellen vi kjørte var den salgssjefen regner med blir bestselgeren, med navigasjon og skinn blant annet, til cirka 470.000 kroner. Rimeligste utgave får du til cirka 450.000 kroner.

Mitsubishi var lenge i tet på elbil-markedet med sin i-MiEV. Nå tar de på nytt lederskap med verdens første ladbare firehjulsdrevne SUV.

Tre motorer samarbeider

Mitsubishi Outlander velger selv kjøremodus avhengig av sjåførens kjøremønster og kjøreforholdene.

Outlander_3.jpg Foto: Jon Anders Skau

Med fulle batterier kan du kjøre rundt fem mil bare på strøm. Det vil naturlig skje i bynære strøk når hastigheten er moderat. Under såkalt seriehybrid kjøring drives bilen hovedsakelig av de to el-motorene mens bensinmotoren brukes som generator for å lade batteriene. Så bistår bensinmotoren med ekstra kraft under akselerasjon og i tyngre bakker.Under såkalt parallell hybrid kjøring brukes bensinmotoren hovedsakelig til å drive forhjulene, mens elmotorene assisterer foran og bak når det trengs.

Mitsubishi PHEV leveres med ti meters 10 ampere kabel for hjemmelading. Da skal det ifølge leverandøren ta fem timer å lade batteriene fulle. På en hurtigladestasjon går det på 30 minutter til 80 prosent kapasitet.

Og gjennom en app kan du styre og kontrollere ladingen, klimaanlegg og varmeapparat fra stua hjemme.

Skuffet over myndighetene

"Kinderegget" som dekker alle bilbehovene kalte Harald A. Møller-sjefen de ladbare hybridene som nå inntar det norske bilmarkedet.

Mitsubishi er først ute med sin Outlander PHEV, Audi og Volkswagen følger senere på året.

Som Møllersjef Terje Male er også salgssjef Kim Roger Larsen hos Motor Forum skuffet over myndighetenes ensidige prioritering av de fullelektriske bilene. De har fått et hav av fordeler, fra avgiftsfritak og halv firmabilskatt til fri parkering og passering gjennom bomstasjonene. De ladbare hybridene ingen.

Dermed blir Outlander-SUVen på grunn av sin svært avanserte teknologi opp mot 50.000 kroner dyrere enn de argeste konkurrentenes tradisjonelle utgaver.

— Vi forventer at politikerne får øynene opp for at det er disse bilene som er fremtidenes miljøbiler, sier salgssjefen hos Motor Forum.