ÅMLI: — Fordelen med å kjøpe en hybridbil, er at den får en kraftig rabattert engangsavgift, sier Tobias Tangen til Fædrelandsvennen.

Tangen er daglig leder for Agder Bilsenter AS i Åmli. Han mener at regjeringens avgiftspolitikk nærmest vil kollapse når nye, ladbare hybridbiler kommer på markedet i 2016. Det var Dagens Næringsliv som først skrev om saken.

- Kan bli null i avgift

Hybridbiler består av både en elektromotor og en vanlig forbrenningsmotor. Ifølge Tangen er bilprodusenter nå i gang med å spesifisere modeller på en slik måte at engangsavgiften på enkelte hybridbiler blir sterkt redusert. Avgiftssystemet i Norge gir rabattert engangsavgift både hvis en bil er av typen hybrid og hvis den slipper ut lite CO2. — Treffer produsentene heldig, blir engangsavgiften null, påpeker Tangen, som sier at det vil være mulig å kjøpe en hybridbil til 350.000 kroner som har bedre effekt enn en tilsvarende modell med vanlig forbrenningsmotor til 450.000-500.000 kroner.

Han mener konsekvensen av dette blir at det vil oppstå et uvanlig stort pristap på bruktbiler, særlig bruktbiler som er mellom ett og to år gamle.

- Vil selge i bøtter og spann

Tangen mener folk i bilbransjen må være obs på hva som foregår.

— I løpet av 2016 vil de gunstige hybridmodellene komme på markedet. Jeg tror disse bilene vil selges unna i bøtter og spann, understreker bilforhandleren.

- Hvilke konsekvenser frykter du?

— Jeg er mest bekymret for inntektene til staten. Jeg tror ikke de vil få inn så mye i bilavgifter som de har budsjettert med i 2016. Dermed blir inntektene uforutsigbare. Samtidig tror jeg at forretninger som selger nye biler, vil få problemer med å selge noe annet enn hybrider på grunn av den lave engangsavgiften.

- Men tror du ikke mange også vil kjøpe andre typer biler?

— Det blir nok en viss spredning. Hvis vi ser på elbiler og hybridbiler under ett, tror jeg at disse vil kunne erobre mellom 40 og 50 prosent av nybilmarkedet. Da vil avgiftssystemet «kollapse», og staten vil kanskje få inn to tredjedeler i avgifter enn det som var planlagt, sier Tangen.

- En sentral problemstilling

Terje Breivik, medlem Finanskomiteen og finanspolitisk talsmann i Venstre, sier at Tobias Tangen reiser en sentral problemstilling.

Venstre sin finanspolitiske talsmann Terje Breivik. Foto: Ruud, Vidar

— Når man gjør endringer i bilavgiftene, vil det påvirke verdien på bilene. Vi må ha to tanker i hodet samtidig. Avgiftsregimet skal bidra til raskere utskifting av bilparken til fordel for klimavennlige biler. Samtidig må utskiftingen skje på en måte som gjør at verdien av eksisterende biler ikke forringes, slik at det ikke rammer privatøkonomien til folk, kommenterer Breivik.

- Har Tangen rett i sine spådommer?

— Det er vanskelig å svare på dette. Det er såpass mange kompliserte faktorer i dette regnestykket, sier politikeren, som forteller at hele poenget med bilavgiftsregimet er å premiere biler som har lave utslipp.