OSLO : – De som former politikken bør være klar over at det ikke finnes noen gode studier som tyder på at kjønnsdelte skoleklasser forbedrer elevenes faglige prestasjoner, skriver forskeren Diane Halpern og kollegaene i en ny artikkel i tidsskriftet Science, gjengitt av Forskning.no.

Professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl, er enig i at gutter og jenter ikke bør ha atskilt opplæring.

– Disse studiene stemmer med min forskning, sier Nordahl, som i en årrekke har forsket på pedagogikk og klasseromsledelse.

Nordahl har ingen tro på generell kjønnsdeling, men åpner for at det i enkelte fag kan være aktuelt.

– For eksempel gymtimene, man kan la fysiske gutter få rase fra seg på egen hånd der, sier han.

– Det ville være en fallitterklæring å måtte skille jenter og gutter i forskjellig klasser, sier Nordahl.

Han mener det er kvaliteten på læreren som avgjør om elevene, både gutter og jenter, lærer godt.

– Det som har noe å si er om pedagogene er flinke og tydelige. Generelt er det god pedagogikk og ledelse i klasserommet som gir gode resultater, sier pedagogikkprofessoren