Facebook vet allerede hvem du er, hvor du bor og jobber, og hvem vennene dine er. For å nevne noe.

Nå vil de også vite hva du ser på TV og lytter på av musikk, og lanserer en ny funksjon som ved hjelp av mikrofonen på mobilen identifiserer hva du ser på TV og lytter på av musikk.

Ifølge Facebook handler det om at aktiviteter og følelser spiller en stadig viktigere rolle i statusfeltet, og å gjøre det enklere og raskere for brukerne å dele musikk— og TV-opplevelsen med andre.

Istedenfor å måtte skrive inn navn på artist og TV-serier, kan opplysningene hentes direkte inn i statusoppdateringen. Vel og merke forutsatt at Facebook klarer identifiseringsjobben.

Klikker vennene dine på artisten får de servert en 30 sekunders prøvelytt.

facebooksmile-J7i9UL2m4I.jpg

Når tjenesten angivelig lanseres om noen uker er det kun TV-innhold fra 160 amerikanske TV-kanaler som lar seg identifisere, og antallet sanger skal være færre enn etablerte musikkgjenkjenningstjenester som Shazam har i arkivet.For det er ikke noe nytt å bruke mikrofonen på mobilen til å gjenkjenne musikk. Noen vil likevel kanskje finne det en smule skremmende å skulle ha Facebook og Zuckerberg lyttende på hva man gjør, men Facebook bedyrer at man ikke lytter på annet enn musikk, TV og film, og at ingen lydopptak lagres.

What are you doing? Brukerne må selv aktivere mirkofonen. Foto: Facebook

Datatilsynet ikke bekymret

Informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, er ikke det minste overrasket over at Facebook tar mikrofonen fatt, og er heller ikke nevneverdig bekymret hvis tjenesten funger slik Facebook har beskrevet.

— Det ligger jo nærmest i Facebooks natur at de vil vite mest mulig om brukerne sine, også hva de ser på TV og hører på av musikk.

Skåra synes ikke den nye funksjonen er problematisk så lenge brukeren aktivt må aktivere mikrofonen når de skriver en statusoppdatering.

— Det er en selvfølge at man må gi et aktivt samtykke og selv aktiverer funksjonen. Må man ikke ta stilling til det jevnlig, er det lett for at man glemmer at man har gitt samtykke, sier Skåra.

Han tror mange vil ta i bruk den nye funkjonen hvis det gjør det enklere og raskere å skrive statusoppdateringer om det man ser og lytter på.

— Facebook er gode på introdusere ny funksjonalitet, og vi har ekspempelvis sett hvordan de trekker tilbake ny funskjonalitet skaper for mye støy og negative reaksjoner.

Har du tips om facebook? Send oss en epost!