Skipet er en avdanket skjønnhet, full av asbest, PCB og andre gifter, mener miljømyndighetene i Bangladesh. Det var Haji Lokman Hossain fra Bangladesh som hadde kjøpt den tidligere norske og franske nasjonalstoltheten for å hogge henne opp.

S/S «Norway» står på en Greenpeace-liste over farlige skip. Organisasjonen mener at skipet inneholder 1.250 tonn med giftige og kreftfremkallende stoffer.

Greenpeace har gjort det til en av sine kampsaker å forhindre at verft i Vesten dumper farlige og utrangerte skip til opphogging i India og Bangladesh. Jobben er farlig både for miljøet og arbeiderne, mener organisasjonen.

Greenpeace jublet derfor da miljøvernmyndighetene i Bangladesh nektet skipet adgang for et par uker siden, skriver Aftenbladet.

Skjebnen til S/S «Norway» er nå høyst uklar. Kjøperen har forsikret at de giftige stoffene skulle behandles på forskriftsmessig måte, men det tviler myndighetene i Bangladesh på.

Skipet har ikke seilt med passasjerer siden en eksplosjon i en trykkoker om bord 25. mai 2003 ved kai i Miami i USA. Åtte av mannskapet døde i ulykken. (©NTB)