Til høsten blir det bestemt hvilken bil som blir den nye patruljebilen for norsk politi. Men det kan tyde på at utvalget blir svært tynt når politiet skal krone en vinner av blålyskonkurransen for 2012. Det var bladet Politiforum som først skrev om politibilanbudet og de strenge kravene.

Volvo har bekreftet at kravene er så strenge at selv deres spesialbygde patruljebil ikke når opp, og at de derfor ikke har levert noe anbud innen fristen.

Den nye patruljebilen vil heller ikke bli levert av Volvos nære nabo på Kolbotn:

— Nei, vi har ikke levert inn noe anbud, opplyser salgssjef Tore Larsen hos Ford Motor Norge.

  • Ingen politibil fra oss heller. Vi har ingen bil å tilby som passer kravene, forteller informasjonssjef Stian Gihle hos Peugeot Norge.

  • Toyota har ingen modell som passer, dessverre, opplyser Sverre Meløe ved Toyota Norges firmabilavdeling.

Les også:

— Vil ikke være med på dette

På Langhus i Ski kommune river «blålysekspert» Trond Simarud seg i håret over de nye kravene til politibiler.

Simarud Electronic har levert spesialbygde politibiler siden 1974, og er også den som i samarbeid med Volkswagen-importør Harald A. Møller har levert den spesialbygde versjonen av VW Passat som vant forrige konkurranse i2007. - Vi har signalisert til Politiets data- og materielltjeneste at vi ikke vil være med på konkurransen denne gangen. Årsaken ligger jo i anbudsdokumentene selv ved at man ikke aksepterer biler som er bygget om av andre enn bilfabrikken, sier Simarud.

- Finnes ikke den nye politibilen norsk politi ønsker seg?

— Nei. Den finnes ikke. Når ikke en gang Volvos spesialbygde bil tilfredsstiller kravene, kan ingen levere en fabrikkny politibil, mener Simarud.

  • En «fantasibil»?

  • Til den prisen, ja, rett og slett, sier Trond Simarud.

Han mener dessuten at det er et brudd på kravspesifikasjonene om bilen bygges i sin helhet Norge.

— Da kan det hele ende opp som en sak for Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), sier Simarud.

Les også:

750.000 ikke nok penger

— Ville du som ombygger kunne levert en «norsk» bil som passer kravene?

  • Ja. Det har vi gjort i årevis for politiet tidligere i samarbeid med blant annet Ford og Volkswagen. Men det er ikke mulig å bygge en bil man nå ser for seg til 750.000 kroner. Vi vil uansett ikke gå inn i et kostbart prosjekt og bygge en prototype til over en million kroner, sier Trond Simarud.

Han er svært frustrert over PDMT og politiet som ikke vil akseptere spesialbiler bygget i Norge.

  • Vi mister en omsetning på 15 millioner kroner i året. Arbeidsplasser står i fare og kompetanse forsvinner fra landet, mener Simarud.

- Hva tror du vil skje med anbudskonkurransen?

— I verste fall står man der med en eneste prototype, og slikt blir det ikke noen rettferdig konkurranse av. PDMT må endre kravene og akseptere at bilene skal kunne bygges om i Norge, tordner Trond Simarud.

Les også:

Finnes ingen Volkswagen

Volkswagen Passat levert av den norske importøren Harald A. Møller slo ut Volvo som leverandør av tjenestebiler i 2007, etter at Volvo hadde vært «hoffleverandør» for politiet i 40 år.

Politi-Passatene som ruller på norske veier er et samarbeid mellom Harald A. Møller og Simarud Electronic.

Også i denne runden vil Møller legge inn anbud på ny patruljebil, men importøren erkjenner at den norske politibilen slik kravene lyder, ikke finnes.

— Nei, det finnes ingen fabrikkny Volkswagen som passer inn i spesifikasjonene fra Politiets Data- og materielltjeneste, innrømmer Kjetil Dørre, direktør for kjedeutvikling hos Harald A. Møller AS.

Les også:

Godt nok for tysk politi

Volkswagen leverer imidlertid fabrikknye politibiler til det tyske politiet i bøtter og spann, fiks ferdige fra fabrikk.

— Har det norske politiet for høye krav?

— Listen er veldig lang, og avstanden mellom den fabrikknye tyske politiversjonen av Passat og den som PDMT ønsker seg, er for stor, sier Kjetil Dørre.

- Er den norske politibilen en «fantasibil»?

  • Det har jeg ikke lyst til å uttale meg om. Vi forsøker å tilfredsstille kravene så godt vi kan, og mener vi er godt i gang med dette. Så får det bli opp til politiet å bestemme om den er tilfredsstillende nok, sier Dørre.

Les også:

Må bygge om i Norge

Den norske Volkswagen-importøren må nemlig spesialbygge en Passat for å passe inn i kravspesifikasjonene. Den tyske bilprodusenten er ikke interessert i å legge om produksjonen på fabrikken. Norske politibiler er rett og slett et for marginalt marked til at det lønner seg.

— Så Passat må bygges om med hjelp utenfra?

— Ja, det blir en ekstern ombygging, bekrefter Dørre, uten at han vil si hvilket firma som skal bygge om Passaten. Men det er ikke med Simarud Electronic, som de samarbeidet med i forrige runde i 2007. - Klarer dere å holde rammen på 750.000 kroner per bil?

  • Vårt anbud skal passe denne prisen, men hva vi ender opp med nøyaktig, kan jeg ikke si, sier Dørre.

Les også:

Mercedes prøver seg

Den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen vil heller ikke klare å levere en fabrikkny politibil. Mercedesfabrikken har sluttet å lage politibiler, og satt dette bort til datterselskaper. Men den norske importøren vil likevel prøve seg med en variant de har bygget selv, basert på en Mercedes E-klasse.

— Det er stor avstand mellom den tyske Mercedes politibilen og det man forlanger i Norge. Den norske politibilen finnes ikke fra fabrikk, medgir Gunnar Vesterby, daglig leder for spesialkjøretøyer hos Bertel O. Steen.

  • Går det an å bygge en bil med de spesifikasjonene til 750.000?

  • Det er helt klart endel punkter vi må strekke oss på, og det blir spennende, sier Vesterby. Han erkjenner at Volkswagen antakelig vil komme lavere i pris enn Mercedes.

Han påpeker også at det norske markedet er temmelig marginalt, og derfor ikke så interessant for bilfabrikkenes spesialavdelinger.

— Men vi er overrasket over at Volvo ikke har levert inn noe anbud, og tar dette til etteretning, sier Vesterby.

Les også:

Tyst hos politiet

Hos Volvo Personbiler i Norge har man nå valgt å ikke si så mye om saken, annet enn å bekrefte at Volvo ikke har levert inn noe anbud på ny patruljebil.

— Vi har ikke så mange kommentarer til dette, annet enn at Volvos fabrikkbygde politibiler selges i store mengder til blant annet svensk og britisk politi, opplyser informasjonssjef Tore Løvig.

Heller ikke Politiets data- og materielltjeneste ønsker å utdype kravspesifikasjonene.

  • Dette er en pågående prosess, og vi ønsker ikke uttale oss om kravspesifikasjonene, tilbyderne eller utspill som har kommet fram, da dette er strategisk informasjon, sier senior kommunikasjonsrådgiver Bente Sønsteby Klæstad hos PDMT.