En mer omfattende og grundig EU-kontroll betyr at flere biler vil slite med å passere kontrollen. Spesielt blir kontrollen av lys strengere. Men også andre feil vil kreve utbedring.

— Det er bra for trafikksikkerheten, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Flere punkter

Hittil har det vært 85 kontrollpunkter i den periodiske kjøretøykontrollen. Det økes nå til 150 punkter. Samtidig vil mange av graderingene som tidligere havnet i kategorien «1», nå kategoriseres som «2».

Det betyr at flere feil må utbedres, og at flere biler må vises til etterkontroll.

Spesielt strengt vurdert blir feil på lys og kollisjonsputer, samt feil med elektroniske stabilitetssystemer og tilhengerkontakter som er feilkoblet.

— Er det alvorlige feil på en bil, kan kontrolløren dessuten ilegge kjøreforbud på langt flere punkter for bremser, hjuloppheng og styring enn i dag. Flere sjekkpunkter og strengere vurdering av feil vil gi økt trygghet på veiene, sier Engebretsen.

Feil med kollisjonsputene:

Stikkprøver

Nytt er det også at det blir lettere å ta stikkprøvekontroller av utførte EU-kontroller for å kvalitetssikre at kontrollen er korrekt utført.

— De nye kontrollpunktene, og muligheten for lettere å gjøre stikkprøvekontroller, vil i større grad sikre at vi får trygge og miljøvennlige kjøretøy uten for mye forurensning på norske veier, sier overingeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

I de nye reglene blir det også begrensninger i hvor mange EU-kontroller man kan ta i perioden.

Tidligere har det vært mulig for bileiere å ta bilen med til ny kontroll et annet sted når de ikke har vært fornøyde med den første kontrollen.

— Dette blir det nå slutt på. Etter de nye reglene må bileiere som mener de har fått feil anmerkning, enten klage til Statens vegvesen eller be om en ny vurdering av feil når bilen er på etterkontroll, sier Engebretsen.

Husk ladekabelen

Også elbiler vil bli grundigere sjekket i den nye kontrollen.

Ikke bare skal batteriet sjekkes for feil og lekkasjer, også den elektriske drivlinjen skal undersøkes.

Spesielt er det fokus på at strømførende kabler ikke er skadet eller ødelagt.

Men også ladekontakten skal sjekkes, sammen med ladekabelen. Derfor er det viktig at den blir med når elbilen skal på EU-kontroll.

Hvert år gjennomføres det nærmere to millioner periodiske kjøretøykontroller i Norge.

Les også: