Fredag legger hun fram stortingsmeldingen «Nav i en ny tid — for arbeid og aktivitet». Dagbladet skriver om hovedpunktene i meldingen før fremleggelsen.

— Det blir færre personlige møter. Det betyr at vi vil prioritere personlige møter for dem med sammensatte behov foran de med enklere saker. De som har kjappe spørsmål må ta det på telefon, chat, sosiale medier eller lignende, mens de som krever tettere og tyngre oppfølging får bedre oppfølging på Nav-kontoret, sier Hauglie.

Med færre og større Nav-kontorer mener hun de ansatte kan spesialisere seg mer og jobbe opp mot definerte grupper. Anniken Hauglie vil ikke spesifisere hvor mange Nav-kontorer hun mener det bør være. Det er heller ikke snakk om å tilføre mer penger, men å bruke de 11 milliardene i driftsbevilgninger på en «bedre» måte, ifølge Dagbladet.

Stortingsmeldingen kommer som et svar på rapporten fra et ekspertutvalg ledet av Sigrun Vågeng - som senere har blitt Nav-direktør. Vågeng foreslo også færre kontorer med større kompetansemiljøer.

Nav har i dag 456 kontorer rundt omkring i landet og 19.000 medarbeidere. Etaten forvalter omtrent en tredel av statsbudsjettet gjennom ordninger som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, sykepenger, pensjon, barnetrygd og kontantstøtte. (©NTB)