— Det er gjennomført en rekke uavhengige prisundersøkelser både i lokal og riksdekkende media, og Rema 1000 kommer best ut i de aller fleste prisundersøkelser og matbørser og det er vi stolte av, skriver kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, i en e-post til Fædrelandsvennen.
Totalt har Enhver.no besøkt Kristiansand sju ganger i 2015 og foretatt pristester.
I samtlige tilfeller har Rema 1000 hatt den billigste handlekurven, mens Coop Mega, Meny og Spar har delt på å ha den dyreste handlekurven.
I snitt ligger forskjellen mellom billigste og dyreste handlekurv i Kristiansand på drøye 300 kroner.
Årets første pristest
I årets første uke ble butikkene i Kristiansand testet på nytt. Handlekurven med 75 hverdagsvarer var billigst på Rema 1000, der den kostet 1768 kroner, og dyrest på Coop Prix, hvor den kostet 2100 kroner og var 19 prosent dyrere.
Prisforskjellene på de enkelte varene kan imidlertid være mye høyere. Nugatti Original og Toro Lasagne familiepakning kostet omlag dobbelt så mye i dyreste butikk sett i forhold til den billigste.
— Kunstig lavt priset
— Generelt er det slik at enkelte produkter blir presset ned i pris og kunstig lavt priset fordi de er med i pristester. Vi følger til enhver tid med på konkurrentene, og setter de ned prisen med 10 øre på et produkt, gjør vi det samme, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.- Det er mange mekanismer som slår inn, og lavpriskjedene blir normalt ekstremt billige på produkter i pristester. Så er det også ofte slik at om eksempelvis Nugatti er veldig billig et sted, vil konkurrenten kutte prisen på et annet produkt i samme kategori, forteller kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.
Kiwi nest billigst
At Kiwi ble slått av Rema 1000 med en handlekurv som gjennom Enhver.no's 62 pristester i 2015 totalt sett var 1,82 prosent dyrere, er den grønne kjeden ikke helt fornøyd med.
Coop Mega dyrest
Coop Mega, som hadde fjorårets dyreste handlekurv, påpeker at de som supermarkedkjeden ikke kan sammenlignes med lavpriskjedene.
— Vi har betjente ferskvaredisker og et mye større utvalg som koster penger og som kundene også setter pris på, sier Friis, som legger til at han ikke er så opptatt av Enhver.no.
— De er betalt av Rema 1000 og vi anser dem ikke for å være en troverdig kilde, legger han til.
- Må bli bedre på pris
Handlekurven til Coop Mega gjennom 2015 er ifølge pristestene fra Enhver også 2700 kroner dyrere enn Menys og 1600 kroner dyrere enn Spars.
— Sånn skal det ikke være, og er det realisme i disse tallene må vi bli bedre på pris, erkjenner Friis.
- Er der for forbrukeren
Daglig leder i forbrukerportalen Enhver.no, Frode Ystaas, reagerer på påstandene om at de skal være kjøpt av Rema 1000. — Vi har intet samarbeid med Rema 1000 utover at de kjøper retten til bruk av statistikken vår. Vi er 100 prosent uavhengige og det er revnende likegyldig for oss hvem som er billigst. Vi er der for forbrukeren og jobber for lavere priser, forteller Ystaas.
- Ingenting skjult
— De fleste produktene på listen er varer du bruker så å si hver dag. Vi har snart innehentet 100.000 priser over tre år, og jeg vil påstå statistikken vår begynner å bli god. Vi går inn i butikkene, handler varene og bruker kassalappen som bakgrunnsmateriale. Det er ingenting skjult i våre metoder, forteller prisjegeren.
— Knalltøff
At konkurransen kjeden imellom har blitt knallhard, viser de siste ukers priskrig på julemat i desember og frukt og grønt i januar.
— Konkurransen har alltid vært knalltøff, men hardnet til da Kiwi-sjefen høsten 2014 gikk ut og sa at vi skulle være billigere enn Rema 1000, før Trumf-rabatten. Det er ingen grunn til å tro den blir mindre i 2016, lover Arvin.
— Min største bekymring for det norske markedet og kundene er at mangfoldet skal forsvinne. I 2008 hadde lavprisbutikkene 48 prosent markedsandel, i dag har de 70 prosent. Vi må lykkes med Mega og Meny, ellers blir det trist fremover, sier Friis, og legger til at de også må følge prisene på enkeltprodukter i supermarkedene for ikke å falle akterut.
- Et bikkjeslagsmål
— Det at tre lavpriskjeder konkurrerer om å være billigst, fører til et bikkjeslagsmål der forbrukerne blir vinnerne. Dette har pågått en stund allerede, og vil fortsette inn i 2016 og 2017, sier varehandelsekspert og høyskolelektor ved BI, Odd Gisholt.
Coops oppkjøp av Ica Norge våren 2015 var ifølge Gisholt det som satte fart på priskrigen.
— At det har blitt tre store profilhus som konkurrerer om kundene har gjort priskonkurransen tøffere. Kjøpmennenes marginer blir skviset, noe som vil vises i regnskapene for 2016. Rema 1000 har satt ned prisene så mye at over 100 av deres kjøpmenn taper penger, fortsetter Gisholt, som altså spår fortsatt lave priser, tross dyrere import.
— Normalt skulle prisene økt, men dagligvareindustrien har sikret seg med lange kontrakter på råvarer, som gjør at det vil ta lengre tid før inflasjonen setter seg.
Supermarkedene
Varehandelseksperten tror også supermarkedene vil få tøffere konkurranse fremover.
— Coop fikk mange supermarked på kjøpet med oppkjøpet av Ica. Det vil føre til at konkurransen mellom Coop Mega og Meny skjerpes. Samtidig blir beliggenhet et viktig kriterium. Forbrukere gidder ikke dra langt for å handle dagligvarer, og eiendomssjefene i dagligvarekjedene konkurrerer derfor om de beste plasseringene, sier Gisholt.