OPT_yay_doc6okuqz8pxtv10ubcgrb-IkH4SOXYw1.jpg

Onsdag ettermiddag oppdaget Facebook-brukere verden over at noe rart hadde skjedd.

Der man før kunne trykke «liker» og dermed gi tommel opp til en statusoppdatering, bilde eller delt artikkel, var det nå dukket opp fem nye ikoner i tillegg til tommelen.

Funksjonen ble i andre halvår av 2015 testet ut i blant annet Spania, Irland og Portugal. Nå har selskapet gjort noen siste tilpasninger og lansert den i hele verden.

Selv kaller Facebook de nye emoji-inspirerte ikonene «reactions», skriver Aftenposten.

Varslet endring

Da Facebook la frem årsregnskapet sitt for en måned siden, bekreftet samtidig gründer og sjef Mark Zuckerberg at den nye funksjonen var like om hjørnet.

selskapets egen nyhetsblogg skriver produktsjef Sammi Krug at de har arbeidet med den lille, store endringen i over et år.

«Vi har lyttet til brukerne og vet at det burde være flere måter å enkelt og raskt uttrykke hva du synes om det som dukker opp i nyhetsstrømmen. Derfor har vi idag lansert reactions, som er en forlengelse av liker-knappen, for å gi deg flere måter å vise hva du føler», skriver produktsjefen.

Gradvis utrulling

Ved siden av en tradisjonsrike «liker»-knappen, har du nå muligheten til å trykke «kjærlighet», «haha», «wow», «trist» og «sint».

I en pressemelding skriver Facebook nordiske avdeling at utrullingen vil skje gradvis. Så hvis du ennå ikke har fått ikonene, vet du hvorfor.

OPT_yay_doc6okuqz8pxtv10ubcgrb-IkH4SOXYw1.jpg

De anbefaler samtidig smarttelefonbrukerne sine om å oppdatere appen.

Droppet «yay»

Da Facebook testet ut den nye funksjonen, hadde de inkludert et syvende ikon: «yay». Det har de valgt å droppe ved den endelige lanseringen.

Visstnok er det en frykt for at ikonet skulle oppfattes for ulikt rundt om i verden og at det heller ikke gir uttrykk for én bestemt følelse, som ligger bak avgjørelsen.

Flere markedsførere BBC snakket med i januar, viste til at de nye symbolene vil gi annonsørene langt mer finmaskede data om hva brukerne føler og oppfatter ting. Vel og merke hvis de oppfattes som relevante.