For få år siden ble folk oppfordret til å kjøpe biler med dieselmotorer fordi det var det mest miljøvennlige. Og avgiftspolitikken begunstiget dieselbilene.

Nå er diesel blitt verstinger i manges øyne, og folk lurer på hva de skal satse på når de skal kjøpe ny eller brukt bil. Og om de kanskje må kvitte seg med dieselbilen før den faller alt for mye i pris.

Anbefaler diesel

— Skal du ha en litt større bil, anbefaler vi med dieselmotor. Det er også mest miljøvennlig.

Det sier den erfarne bilselgeren Øyvind Lien, daglig leder og salgssjef hos Ford-forhandler Bay Auto i Kristiansand. Han er lettere oppgitt over den siste tidens diskusjon om dieselbiler, og forstår godt at folk blir forvirret. - Vårt klare råd til folk som skal ha en litt større familiebil, en SUV som Kuga, en Mondeo eller en S-Max, er å velge dieselmotor. Med lavere forbruk og lavere utslipp er det både mest miljøvennlig, mest økonomisk, og du får varm motor raskere, sier Lien.

Men dersom kundene er ute etter en småbil som for det meste skal brukes til kjøring over kortere strekninger, med ikke så høy årlig kjørelengde, mener Lien at bensin er en god anbefaling. De nye og litt mindre bensinmotorene har nemlig imponerende lavt forbruk, sier Lien.

Diesel attraktivt

Kommunikasjonssjef i Norges Automobilforbund (NAF), Inger Elisabeth Sagedal, forstår godt at mange bileiere er forvirret. Hun beroliger folk som enten har biler med dieselmotorer eller vurderer å kjøpe slike. - Diesel vil være attraktivt i mange år fremover, slår hun fast og viser til at NAF sitter på tall som viser at biler med dieselmotorer fortsatt holder seg godt i pris.

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF beroliger bileiere med dieselmotorer. - Diesel er mer miljøvennlig enn bensin på langkjøring, slår hun fast.  Foto: Erik Norrud

- Og for mange vil diesel faktisk være det mest miljøvennlige dersom man ser bort fra elbiler, sier den utflyttede Kristiansands-kvinnen som er tydelig på at det er folks reise— og kjøremønster som bør være avgjørende for hva slags bil man velger å anskaffe seg.

Reisemønster

Bosted i forhold til jobb, om man bruker bilen til mye bykjøring, om bilen først og fremst brukes til langkjøring til hytta og på ferier, er av stor betydning for hva slags biltype man bør velge, mener Sagedal.

- La oss ta eksempelet Kristiansand, og en husstand som ofte kjører til hytta på Hovden, men bruker sykkel eller buss til jobben i sentrum. Da vil faktisk en dieselbil være det mest miljøvennlige dersom man unntar elbilene, sier Sagedal og minner om at det foreløpig bare er Tesla som har rekkevidde nok til å kjøre fra Kristiansand til Hovden uten lading.

Mindre CO2

Hun peker på at dieselbilen slipper ut mindre CO2 enn en bensindrevet bil og bruker noe mindre drivstoff.

- Men dersom husstanden bare har en bil og har mye småkjøring i det daglige, vil en ladbar hybrid antagelig være det beste alternativet, sier Sagedal. Da kan den daglige kjøringen i stor grad skje på strøm, mens langturene går på fossilt drivstoff, i de fleste tilfellene bensin.

- Men på langturer bruker disse bilene relativt mye drivstoff, minner hun om og har selv erfaring med en slik bil. Som hun er svært godt fornøyd med, og har «godfølelsen i når hun kjører miljøvennlig i den tette Oslo-trafikken. - Og jeg tror at stadig flere bilister ønsker å gjøre et godt miljøvalg når de kjører, legger hun til.

Få steder

Sagedal mener at den siste tidens høylytte diskusjon om hvordan dieselbilene «forpester» bymiljøet, i stor grad dreier seg om noen få steder i Norge. - Byer som Bergen med høye fjell rundt og stor trafikk, Oslo med stor trafikk og faktisk Mo i Rana med høye fjell rundt, rammes av Nox-utslipp fra dieselbiler. I Kristiansand, der mange velger sykkel, og byen er åpen med relativt mye frisk vind, vil Nox-problemet ikke være like belastende, mener Sagedal som har følgende råd til bilistene:

 En iskald motor forurenser veldig mye

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef NAF

- Til jobben bruker du elbil, buss eller aller helst sykkel. På langtur, på ferie og til hytta er du mest miljøvennlig om du kjører dieselbil. Og da bør det være en ny bil med såkalt Euro6-motor, presiserer hun og oppfordrer i tillegg bilistene til å anskaffe seg motorvarmer.

- En iskald motor forurenser veldig mye.

Satser på diesel

Selv om Oslos politikere er i ferd med å sette restriksjoner på biler med dieselmotor, tyder bilprodusentenes investeringer i dieselteknologi på at det langt ifra er tilfelle. I følge nettstedet bilnorge.no skal Daimler investere drøyt 25 milliarder kroner i oppgradering av sitt dieselmotorprogram fram til 2019, melder Automotve News.

Daimler-konsernet satser 25 milliarder kroner på utvikling av nye og mer miljøvennlige dieselmotorer. Foto: TOR MJAALAND

Det betyr i praksis at alle dieselmotorene vil bli katalysatorrenset med AdBlue for å få bedre kontroll med utslippet av NOx.