Stiftelsen Aktiv mot kreft lanserte tirsdag en musikkvideo med kvinner som har, eller har hatt kreft, som danser til sangen «Call on Me». Videoen har blitt vist rundt 260.000 ganger siden lanseringen.

— Jeg syns det hele er veldig lite kreativt, alle vet at sex selger. Jeg har bestemt meg for å melde musikkvideoen inn for Forbrukerombudet for kjønnsdiskriminerende reklame. For dette er en privat organisasjon med profilerte sponsorer, sier førstelektor Runi Børresen ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold til NRK.

Daglig leder Helle Aanesen i Aktiv mot kreft er overrasket over at videoen blir klagd inn.

— Runi Børresen vil ikke se at dette handler om noe helt annet enn å framstille kvinner negativt. Den opprinnelige sangen hadde en video med veldig sexy dansing og glatte kvinner. Vi har heller deseksualisert videoen, sier hun.

Aanesen mener videoen handler om gleden over fysisk aktivitet gjennom sykdom og sier stiftelsen har fått overveldende respons fra både kreftsyke og pårørende. (©NTB)