— Et landeveisrøveri, sier Christian Eikeland, gruppeleder for Vest-Agder Frp.

Fredag ble Areal- og transportutvalget i Kristiansandsregionen (ATP-utvalget) orientert om det foreløpige arbeidet med den nye Bymiljøavtalen for Kristiansand.

Kan bli doblet

Det er antydet at bompengetakstene i Kristiansand i fremtiden kan bli doblet, og at blant annet rushtidsavgiften for personbiler kan øke til 42 kroner. I tillegg er det varslet nye bompengeringer, blant annet en rundt Sørlandsparken.

Eikeland kom med sterk kritikk rettet mot planene.

— 40 kroner i rushtida er altfor mye. Det vil medføre en utgift på cirka 15.000-16.000 kroner i året hvis en bilist passerer bomringen to ganger daglig i rushtida. Dette er uaktuelt for Frp, sier Eikeland til Fædrelandsvennen.

- Gjør det også for miljøet

Torhild Bransdal (KrF), ordfører i Vennesla kommune, er av en annen oppfatning.

Fredag var flere saker til behandling i ATP-utvalget på fylkeshuset i Kristiansand. Terje Damman, fylkesordfører i Vest-Agder, ledet møtet. Foto: Tormod Flem Vegge

— Bompengene økes ikke kun for å få inn penger. Dette handler også om å bevare kloden, og for at byen skal fungere optimalt trafikkmessig, sa hun under møtet.

— Hvis vi ikke er villige til å ta i bruk drastiske virkemidler blir det ingen vei i vellinga. Jeg kan ikke se hvordan kollektivtrafikken skal kunne finansieres uten bompenger, supplerte partikollega og fylkesvaraordfører Thore Westermoen.

Kritikk mot bussanlegg

Fredag lå det inne et forslag i ATP-utvalget om å bevilge ti millioner kroner til prosjektet som omfatter en ny busstasjon på Dalane i Kristiansand. Fædrelandsvennen skrev denne uka at anlegget er estimert til å koste rundt 200 millioner kroner. Vest-Agder fylkesting bestemte nylig å bevilge rundt 50 millioner kroner til prosjektet, noe som omfatter et tomtekjøp til 35 millioner kroner.

ATP-utvalget vedtok å utsette saksbehandlingen om bevilgning på 10 millioner, blant annet på bakgrunn av kritikk fra blant andre Songdalens ordfører Johnny Greibesland.

— Denne saken kom som julekvelden på kjerringa. Saken er ikke fremmet på riktig måte. Vi har ennå ikke hatt en prinsipiell diskusjon om fylkeskommunen skal eie eller leie dette bussanlegget, sa Greibesland i forkant av avgjørelsen.

Voss vann på bane

ATP-utvalget diskuterte også planene å legge et nytt jernbanespor inn til bedriften Voss Production, som produserer Voss-vann på Iveland. Hensikten er å fjerne godstransporten på vogntog til og fra området. Ifølge en rapport utgjør transporten rundt 4000 trailerlass i året.

— Dette er en næringspolitisk sak og en klimapolitisk sak, men for kommunene er dette først og fremst en sak som handler om trafikksikkerhet. Vogntogene som skal til Iveland passerer blant annet flere skoler, sa Gro Anita Mykjåland (Sp), ordfører i Iveland kommune.

Utvalget gikk inn for å støtte prosjektet og bidra til å prioritere finansieringen av det. Prislappen skal være rundt 10 millioner kroner for å få lagt en jernbanelinje inn til produksjonslokalene på Iveland og å oppruste jernbanesporet i havneområdet i Kristiansand, der togene da får direkte tilgang til containerhavna.