Meldingen har blant annet som mål å stimulere til skapende, kreative filmmiljøer i regionene, og på den måten få større mangfold og bedre kvalitet i norsk film. Det støtter Venstre, men på noen områder er meldingen mangelfull. For Venstre er det viktig å styrke både kinoenes rolle som filmformidler og produksjonen av norsk barne— og familiefilm.

Et av de mest folkelige kulturtilbud

Meldingen mer eller mindre overser den viktige rollen kinoene har som filmformidler.Film på kino er et av de mest folkelige kulturtilbud vi har, og i Norge er kinoen spredt ut over hele landet. Det gjør det til både god kultur- og distriktspolitikk.

I filmmeldingen heter det blant annet: « For å tilrettelegge for et variert filmtilbud på de plattformene som publikum foretrekker, bør det tilstrebes størst mulig grad av plattformnøytralitet i virkemidlene ». Det er bra at film nå kan sees på mange plattformer; det gjør filmen mer tilgjengelig. Men fortsatt mener de fleste at «film er best på kino», og det er der publikum får denstoreopplevelsen. Når DVD-salgeter kraftig redusert, har norske filmprodusenter mistet inntekter, samtidig som de nye visningsplattformene gir minimale, om noen,inntekter til filmskaperne. De erdermed blitt mer avhengigeav kinoinntektene, og en svekking av kinoene kanfå store konsekvenser for norsk filmproduksjon.

Film & Kino

Norge har i dag store og små kinoermed et bredt utvalg av filmerspredt overhele landet.En viktig grunn til at vi har dette kinotilbudet er Film & Kino. Organisasjonen, somi mangeår har ivaretatt mange av kinoenes interesser og utfordringer gjennomkinostøtte,rådgivningog kompetanseheving,skal etter filmmeldingenikke lenger mottade lovpålagteavgiftsmidlenede i større og større grad betaler inn hoveddelen av.Ved å ta bort Film & Kinos inntektsgrunnlag, slik meldingen i realiteten foreslår, vil mange av tjenestene, som spesielt de mindre kinoene er avhengigav, falle bort. Det kan bety slutten for flere kinoer!

Kinobransjen mener det er feil at kinoene fortsatt skal betale 2,5prosentav billettinntektene til statennår det blir lite igjen til tiltak som kan komme kinoene ogarbeidet medkvalitetsfilmtil gode.

Kinobransjen mener det er feil at kinoene fortsatt skal betale 2,5prosentav billettinntektene til statennår det blir lite igjen til tiltak som kan komme kinoene ogarbeidet medkvalitetsfilmtil gode. Faktisk foreslås det i meldingen at disse midlene skal benyttes til formidling av film på plattformer som er direkte i konkurranse med kinoene, og som ikke er pålagt avgift til staten. Venstre er enig med bransjen og vil derfor støtte opp om kinoenes eget forslag om at den lovpålagte avgiften tas bort, samtidig somkinoeneinnføreren frivillig avgiftpå 2,5prosent somkan tilfalle bransjeorganisasjonen. Dette vil sikre norske kinoer, slik at de er i stand til å formidle både norske og internasjonale filmer til et stort publikum.

I fjor var fire av de ti best besøkte filmene på kino norske barne— og familiefilmer.

Bør satse på norsk barnefilm

Hittil i år har det ikke vært premiere på noen norske barnefilmer, og det vil være ni måneder fra siste premiere til neste nye norske barnefilm kommer på kino 4. september. Det er dårlig filmpolitikk, og Venstre mener antallet norske barne- og familiefilmer bør økes til 10 i året.

I høst kan vi glede oss til fem nye, norske filmer for den yngste målgruppen. Mange ser frem til å møte «Karsten & Petra», «Knutsen & Ludvigsen», «Doktor Proktor» og «Solan og Ludvig». Disse filmene vil sannsynligvis oppnå over 1,3 millioner besøkende på kino, og på den måten være viktige bidragsytere til et høyt kinobesøk. Publikum vil se norske familiefilmer på kino, og barnefilmene har i snitt tre ganger så høyt besøk som andre filmer.Kulturdepartement og Norsk filminstituttharklare kulturpolitiske føringerforat det skal satses påfilmavhøy kvalitetfor barn og unge,basert på norsk innhold og språk.Norskebarnefilmer eren nøkkel tilå rekruttere publikum som forhåpentligvis vil ta med seg gode opplevelser på kino videre i oppveksten og som voksne.

Selv om det, slik det nevnes i filmmeldingen, finnes flere insentivordninger som skal stimulere til produksjon av norsk barnefilm, så viser det seg likevel at det i praksis ikke fungerer godt nok. Norsk barnefilm fortjenerhøy status, og filmenehøster ofteheder internasjonalt, blant annet på Barnefilmfesten i Berlin. En satsing på norsk barnefilm viløke konkurransekraftenbåde for norsk produksjonsbransje ognorske kinoer. Det vil girom for kvalitet og bredde ifilmtilbudetog bidra positivt til å formidle norsk språk, kultur og identitet tilbarn og ungesom vokser opp i Norge. Det er fremtidsrettet filmpolitikk i praksis!