— Obligatorisk bompengebrikke fører til at flere gjør opp for seg. Det blir blant annet lettere å kreve inn bompenger fra utenlandske trafikanter. I dag er det ofte svært tungvint og kostbart å kreve inn bompenger fra utenlandske kjøretøy uten bompengebrikke, blant annet fordi det er vanskelig å få rask tilgang til opplysninger i utenlandske motorvognregistre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han mener dette i noen tilfeller kan føre til at utenlandske tungtransportører unnlater å betale bompenger og dermed får lavere kostnader enn norsk transportnæring.

— Dette vrir konkurranseforholdene på en måte som er uheldig for norske transportører, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet sendte forslaget om obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy på høring fredag. Forslaget omfatter all trafikk med norske og utenlandske næringskjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo.

Departementet legger opp til at ordningen kan iverksettes fra 1. januar 2015. (©NTB)