— Er det noen her som vil være med en tur til Fredrikssons fabrikk, spør pianist og medspiller Petter Anton Næss. Han får et unisont «ja» fra salen, og snart får Elsa Lystads parodi på Aud Schønemann folk til å hyle av latter.

Tirsdag ble forestillingen «Mitt liv som Elsa» vist som matiné i Kildens teater- og operasal. Den har Elsa Lystad fremført til forestillinger og ekstraforestillinger både på Centralteatret og Oslo Nye Teater, og nå er hun ute på norgesturne. Tirsdag besøkte hun Kilden, og onsdag er det Buen i Mandal som får besøk.

Fullt hus

Det var bortimot full brakke i teater- og operasalen da Lystad stakk innom. Det vil si at godt i overkant av 600 mennesker så og hørte den gamle humordronningen fortelle fra sitt liv, avbrutt av musikalske innslag og trudelutter.

Innslaget av bestemorsparfyme var svært merkbart i foajeen før forestillingen, og det lå ingen overraskelse i å slå fast at de fleste i publikum hadde passert pensjonsalderen og litt til. Flertallet var kvinner, og de fleste humret og lo hjertelig av Lystads show. Lystad har den lealause revysjarmen som gjør at folk begynner å le av bare hun viser seg. Slik var det tirsdag også. Og det gikk et sus av misunnelse og beundring gjennom forsamlingen da hun kastet en spenstig legg opp på Petter Anton Næss' klaver, og slik var tonen satt.

— Jeg pleier aldri å krysse gata på grønt lys. Det har jeg bestemt meg for, sa Lystad, før hun fikk folk til å hyle av latter over en historie om noe så banalt som å rote bort vesken sin.

Leif Juster

Petter Anton Næss fungerte som rutinert kapellmester, sufflør og intervjuer under forestillingen. Foto: Kjartan Bjelland

Gjenkjennelsesfaktoren hos publikum var nok mindre da hun demonstrerte vestlandsk bannskap slik hun erfarte den i barndommen, men da hun fortalte om sitt første møte med Leif Juster, var folk tilbake på laget.— Han kastet meg faktisk ut, slo hun bestyrtet fast.

Lystads scenegjennombrudd kom da Rolv Wesenlund og Harald Heide Steen Junior snudde norsk humor på hodet sist på sekstitallet.

— Du var vel midt i gryta da det smalt, slo Petter Anton Næss fast, før han akkompagnerte en serie sceneinnslag med materiale fra den aktuelle perioden.

Onsdag kommer forestillingen til Buen i Mandal.