En av fem nordmenn nøyer seg ikke bare med å bruke de sosiale mediene for å orientere seg om attraktive jobber – de bruker de sosiale mediene i selve søkeprosessen.

Samme i Sverige. I Sverige er utviklingen nøyaktig den samme: En av tre svensker bruker de sosiale mediene for å kartlegge jobbmulighetene og eventuelt for å søke jobb.

Undersøkelsen viser bare beskjedne endringer sammenlignet med en tilsvarende studie i fjor. En stor andel av de spurte oppgir at de bruker "andre" sosiale nettverk enn de navngitte markedslederne. Microsofts tjeneste MSN og rubrikktjenester som Finn.no teller trolig med her, tror Xtra personell.

Færre menn. Norske menn har faktisk en synkende tendens til å bruke de sosiale nettverkene, viser tallene.

–Det er som forventet at stadig flere arbeidstagere søker jobb gjennom sosiale medier. Vi ser en jevn økning. Men fra 2010 til 2011 har andelen menn faktisk sunket, sier administrerende direktør Kristian Fæste i Xtra personell, som har bestilt undersøkelsen fra meningsmålingselskapet InFact.

To nettverk. Også LinkedIn og Facebook trer frem som de viktigste sosiale nettverkene, sier seniorkonsulent Magnus Larsson i InFact. Han mener at bruken av sosiale medier viser en stabil utvikling.

31,5 prosent av de spurte i Norge har brukt sosiale medier til jobbjakt. Da er andelene av dem som faktisk har brukt mediene til å søke på konkrete stillinger lagt sammen med dem som har brukt nettverkene til å orientere seg i stillingsmarkedet.

19,6 prosent har faktisk søkt jobb via slike nettsteder. Dette er en økning på 3,6 prosent fra fjorårets undersøkelse, da 16 prosent oppga at de hadde søkt jobb på denne måten.

På fremmarsj. Kvinnene er avgjørende for den moderate økningen. I 2010-undersøkelsen hadde 32,2 prosent av mennene og 30,4 prosent av kvinnene brukt sosiale medier i jobbjakten. I år har andelen menn sunket til 27,4 prosent, mens hele 35,9 prosent av kvinnene benytter nettverkstjenestene til dette.

Menn surfer tradisjonelt mer på nettet enn kvinner, men det er kvinnene som viser den største aktiviteten hvis man ser de sosiale nettverkene under ett. Da er det ikke så rart at kvinner nå mer enn noensinne bruker de sosiale mediene til å lete etter jobber, mener Fæste i Xtra personell.

–Jeg tror potensialet for ytterligere økning i årene som kommer er stort. Vår erfaring er at slike kanaler blir stadig viktigere, sier Fæste. Hans eget selskap benytter Facebook, Twitter og LinkedIn i jakten på nye folk.

Flest i Oslo. Undersøkelsen viser også at Oslofolk er de mest ivrige brukerne av sosiale medier i jobbjakten. Hele 26,3 prosent av hovedstadsbeboerne sier at de har søkt jobb via sosiale medier – en tydelig oppgang fra 19,6 prosent i fjor.

I motsatt ende av skalaen finner vi Midt-Norge. I Trøndelagsfylkene er det bare 10,3 prosent som har søkt jobb på denne måten, og så mange som 71,2 prosent av de spurte i denne regionen har aldri benyttet seg av sosiale medier for å lete etter ny jobb.