Dagens resultatpresentasjon startet med atkonserndirektør Åge Korsvold viste en film som konkluderte med at Orklas mål erå bli The nordic consumer goods champion.

Orkla solgte frossenpizza, sjokoladeplater, vaskemidler, snacks og annet for tilsammen 30.001 millioner kroner i løpet av fjoråret.

Det er en ørliten nedgang fra 2011, men likevel nok til å gi eierne klingende mynt i kassen.

Driftsresultatet bedret seg med omkring 14 prosent, til 2846 millioner kroner. På bunnlinjen sitter eierne igjen med et resultat før skatt på 3873 millioner (4426 mill. kr året før), viser Orklas ferske rapport for fjerdekvartal og dermed hele fjoråret.

Storsjekk til Hagen

Resultatet pr. aksje er dobbelt så godt som i 2011, noe som gjør at styreleder Stein-Erik Hagen og hans barn mener det er grunn til å hente ut store verdier fra selskapet:

— Styret i Orkla foreslår å betale et utbytte på 2,50 kroner pr. aksje for regnskapsåret 2012, heter det nemlig i rapporten.

For Hagen-familien, som via selskapene Canica AS, Tvist 5 AS og Canica Investor AS eier 24 prosent av selskapet, utgjør dette 608.355.000 kroner — forutsatt at styrets forslag bankens gjennom på vårens generalforsamling.

Vil fortsette utbyttefesten

Korsvold sier at det også i fremtiden vil bli utbetalt etgodt utbytte.

— Vi vil fortsatt ha et stabilt høyt utbytte i de nesteårene. Det er elementer av ekstraordinært utbytte i årets forslag, sierKorsvold og legger til at det selv om de er inne i en periode der de vil jobbemed integrasjon av de nyoppkjøpte selskapene, vil de prioritere å ha et stabilthøyt utbytte de neste årene.

Konsernsjefen la vekt på at året 2013 vil være et år hvorde skal konsentrere seg om å organisere seg etter oppkjøpene i fjor. Dettegjelder både virksomhetene i Norge og Sverige.

— 2013 er året for å organisere oss og opptre som etconsumer goods selskap. Vi forventer en organisk vekst på 3-5 prosent ogtrenger en kostandresduksjoner på 4 prosent årlig, sier Korsvold.

Satte opp prisene

Etter diverse nedsalg, oppkjøp og strømlinjeforming, utgjør nå merkevaredelen av Orkla omtrent 80 prosent av omsetningen.

Litt dyrere råvarer for Orklas mat- og annen vareproduksjon ble kompensert med høyere priser ut til kundene:

— Resultatveksten i kvartalet var bredbasert, men særlig Stabburet og Abba Seafood hadde god fremgang. Råvarekostnadene var fortsatt noe høyere i 4. kvartal sammenlignet med i fjor, men økningstakten har avtatt noe gjennom året. Dette ble imidlertid kompensert av implementerte prisøkninger, heter det i rapporten.

Samlet sett for fjerdekvartal melder Orkla om svak utvikling for kjekssalget, mens Nidar sjokolade og hygieneproduktene fra Lilleborg hadde vekst.— Samtidig som vi i 2012 har gjennomført omfattende strukturelle grep er det resultatvekst i vår kjernevirksomhet. Jeg er særlig tilfreds med at mange av våre store merkevareselskaper i Norden hadde fremgang i siste halvdel av året. Nå har Orkla én strategisk agenda, og det er å bygge vår posisjon som det ledende nordiske merkevarevareselskapet, sier konsernsjef Åge Korsvold i rapporten.