— Undersøkelsen blant flyselskapets ansatte i Norge om hvilke lønns- og arbeidsvilkår de har skal skje snarest. Da regner vi med at det også vil skje raskt, sier førstesekretær Trine Lise Sundnes i LO til Aftenposten.

Førstesekretær Trine Lise Sundnes i LO. Foto: Hauge Jon

Hun deltok onsdag på et «toppmøte» om Ryanair etter den siste tids bråk om lønns— og skatteforhold rundt det kontroversielle irske lavprisselskapet som i Norge har ruter fra Moss, Sandefjord og Haugesund.

Hard kritikk

Den senere tid har ansatte stått frem med besk kritikk av arbeidsforholdene de tilbys i selskapet. Forrige uke sto Ryanair-ansatte fram med det fagforeningene karakteriserer som slavekontrakter. Luftfartstilsynet innrømmet at de ikke har ført tilsyn med flyselskapets base på Rygge. Ryanair på sin side hevder at ansatte i Ryanair er ansatt på irske lønns- og arbeidsvilkår, og at selskapet innfrir disse.

Norske myndigheter har aldri sjekket Ryanair, og onsdag ble det derfor avviklet et møte i Samferdselsdepartementet der LO og Parat deltok, sammen med Arbeidsdepartementet.Der ble det besluttet at Luftfartstilsynet pålegges å søke hjelp hos Arbeidstilsynet for å gjennomføre arbeidstilsyn hos Ryanair. Det skal skje snarest, ifølge Samferdselsdepartementet.

Selvkritikk

– Vi har erkjent at det burde ha vært gjennomført tilsyn i Ryanair tidligere. Det er åpenbart at en burde reagert tidligere, sier statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet etter et møtet..

Luftfartstilsynet overtok ansvaret for å føre arbeidstilsyn med flygende personell fra Arbeidstilsynet i 2010. Først i februar 2013 kom tilsynet frem til at dette ansvaret også gjaldt for Ryanairs base på Rygge.

I mellomtiden har YS-forbundet Parat, LO-forbundet Handel og Kontor og Norsk Flygerforbund flere ganger tatt opp det de mener er uholdbare forhold.– Det er grunn til å være kritisk til at det ikke er ført tilsyn. Det er jo det første vi må gjøre nå. Så snart som mulig. Altså snarest, sier Pollestad.

Nytt organ

Det er dessuten enighet om å opprette et fellesorgan for tilsyn med luftfarten, der partene i arbeidslivet og Arbeidstilsynet skal delta.— Dette er vi veldig godt fornøyd med. Det sikrer et bedre og mer kontinuerlig tilsyn av forholdene innen luftfarten, sier Sundes i LO.