— En dag, sønn, skal alt dette bli ditt, sier Michael Palin i filmen Monty Python og den hellige gral mens han peker mot vinduet og landområdene rundt slottet hans.

— Hva da? Gardinene? svarer sønnen.

På utlån

I dag ser det ut som gardinene er alt som blir igjen til mine tre sønner når jeg en gang i fremtiden skal kaste inn håndkleet.

Min samling med LP-er og CD-er sluttet å vokse for flere år siden. Samtlige bøker jeg har kjøpt de siste fire årene, finner du inne i mitt lesebrett. Og spillene mine ligger i digitale spillbiblioteker under mitt navn.

Digitale CD-plater, bøker og spill kjøpes gjerne med en klausul i kjøpekontrakten som sier at eierforholdet opphører når kjøperen dør.

Dermed kommer ikke barna mine til å arve disse produktene. Jeg eier ikke lenger underholdningsproduktene, det jeg har kjøpt, er en lisens til å bruke dem i min levetid. Men også i min egen levetid sliter jeg med å bruke de digitale produktene som jeg selv ønsker.

Min eldste sønn har nå sin egen digitale identitet i Itunes, Steam, hos Amazon og diverse andre digitale aktører. Han kjøper sin egen musikk og sine egne spill, men frustrerende nok kan han ikke låne musikk fra mitt digitale musikk— og spillbibliotek.

Det ender med at han må kjøpe sanger jeg allerede eier, for å kunne legge de på MP3-spilleren sin.

Nye løsninger

Behovet for å dele digitale kjøp er nå blitt såpass stort at produsentene har begynt å se etter løsninger.

Microsoft planla opprinnelig å tilby muligheten til å dele spill mellom venner og familie på sin kommende Xbox One-konsoll, men har lagt planene på is fordi de ikke lenger har en bombesikker løsning på hvordan de skal håndheve dette.

Den digitale spillbutikken Steam har derimot kommet litt lenger og åpner for familiedeling i sin nyeste versjon. Det betyr at sønnen min kan spille spill jeg har i mitt bibliotek fra sin egen bruker, men kun når jeg selv ikke bruker biblioteket mitt.

Også spillprodusenten Electronic Arts har satt fokus på forbrukerrettigheter på nett, og tilbyr nå muligheten til å returnere spill kjøpt digitalt via deres egen nettbutikk Origin innen 24 timer etter du har startet spillet første gang.

Det er små, men viktige, steg fremover for forbrukerrettighetene på nett.

Underholdningsbransjen vil gjerne at alle blir digitale konsumenter, men innen det skjer, er de nødt til å utvikle løsninger for hvordan vi skal dele, selge og gi bort våre digitale kjøp på en lettvint måte.

Ellers sitter vi til slutt bare igjen med gardinene.