Elektroniske komponenter blir stadig både mindre og kraftigere, men batteriteknologien henger på mange måter fremdeles litt etter, selv om en del fremskritt er gjort.

Nå har det angivelig skjedd et aldri så lite gjennombrudd innen batteriteknologi som kan få massive konsekvenser for strømkrevende mobile enheter, for eksempel bærbare PC-er.

Forskere ved Universitetet i Illinois ved Urbana-Champaign i USA har nemlig fremstilt en helt ny litiumbasert batteriløsning, med mildt sagt oppsiktsvekkende egenskaper. Et forskningsarbeid som er publisert i siste utgaven av Nature Communications.

Supereffekt og ekstrem ladetid

Med løsningen fant forskerne i korte trekk en ny måte å konstruere hovedkomponentene i batteriet på, altså anoden(plussiden) og katoden(minussiden). I stedet for en vanlig todimensjonal struktur, lagde forskerne tredimensjonale, porøse anoder og katoder.

Dette gjør overflaten til komponentene mye større enn hva den er i konvensjonelle litiumbatterier, noe som igjen fører til at flere kjemiske reaksjoner kan finne sted innen et gitt område.

Med denne teknikken hevder oppfinnerne at de har laget batterier som bare er noen få millimeter store, og som samtidig leverte intet mindre enn 2000 ganger høyere effekt enn tilsvarende, eksisterende batterier. I tillegg kan batteriene lades hele 1000 ganger raskere enn i dag.

På tross av den høye effekten var energitettheten, eller watt-timene, i de nye batteriene på omtrent samme nivå som dagens varianter. Dermed har forskerne langt på vei klart å eliminere kompromisset som vanligvis må inngås mellom effekt og watt-timer.

Les mer på Hardware.no: PC-en som aldri krasjer

Mange bruksområder

Den høye effekten betyr også at trådløse signaler potensielt kan sendes opptil 30 ganger lengre enn i dag.

Egenskapene til de nye batteriene, ikke minst størrelsen, gir dem en lang rekke mulige anvendelsesområder innen mobil elektronikk. De kan blant annet bli et viktig ledd i å gjøre bærbare PC-er både mindre og kraftigere.

Forskerne skal nå være i gang med å integrere batteriene med andre elektroniske komponenter, og forsøker også å finne måter å få ned produksjonskostnadene på. Dermed kan vi kanskje se batteriene i aksjon i relativt nær fremtid.

Advarer mot sikkerhetsrisiko

Skjønt batterieksperter ved universitetene i Cambridge og Oxford som BBC har snakket med, mener til tross for sin entusiasme for forskningen til sine amerikanske kollegaer, at det gjenstår en del utfordringer både hva gjelder produksjonsmetoder og sikkerhet før den nye mikrobatteriteknologien er moden for markedet.

-Jeg vil vite om disse mikrobatteriene er mindre utsatt for selvantenning enn litium-koboltoksid batteriene som har skapt bekymring for Boeings Dreamliner, sier professor Peter Edwards ved Universitetet i Oxford.

Les mer på Hardware.no: