Tiden da den elektriske bilen var en kuriositet forbeholdt de med ekstra grønn samvittighet er over. I 2013 handlet det mest om å avvikle kundekøene som bare vokste.
Første halvår i år kan bli likedan, mener prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i organisasjonen Grønn Bil.
Tusener i kø
— 4-5000 nordmenn venter fortsatt på å få elbilen sin. Det vil gi et rush i første halvår. Så spørs det om produsentene makter å skru opp produksjonen, slik at de klarer å dekke etterspørselen i andre halvår, sier Hannisdahl.
— Og da snakker vi om hvor mange biler?
- Et konservativt anslag sier at åtte prosent av dem som handler ny bil i år vil velge en med stikkontakt, men det kan like gjerne bli 14.000 som 12.000 elbiler, spår Grønn Bils leder.
Prognosen bygges på salget mot slutten av fjoråret. Fra en forsiktig start tidlig i 2013, da tre av hundre satset på elbil, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at dette økte til tolv av hundre i julemåneden.Ti prosent elbilandel i et bilmarked stipulert av bilbransjen til 130.000 personbiler utgjør 13.000 enheter.
Bransjenettstedet BilNytt.no har spurt importørene om hvor mange biler hver av dem regner med å selge. Summert blir det 16.000 enheter.
Kollektivfeltene
Den høye takten i elbilsalget bekymrer ikke statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.
— Klimaforliket ligger fast, så vi kommer ikke til å gjøre noe med avgiftsbiten.
Samtidig er Hoksrød åpen for å diskutere begrensninger for kjøring i kollektivfeltene, men ikke på generelt grunnlag.
— Dersom problemer oppstår må de løses lokalt. Og det finnes mange gode løsninger mellom ikke å gjøre noe og et totalforbud, sier Hoksrød.
Ikke bare i byene
Tall fra OFV, som Grønn Bil har brukket ned, viser at det naturlig nok er flest elbiler i og rundt de store byene. Men veksten er nå størst utenfor byene.
Hannisdahl mener dette bekrefter at langt mer enn tilgang til kollektivfelt i rushtrafikken utløser elbilkjøp. Mange har fått opp øynene for lønnsomheten i å kjøre elektrisk. Dessuten drar flere valgmuligheter opp interessen.
Samtidig som nykommeren Tesla Model S jafset til seg 2000 elbilkunder i løpet av årets siste fem måneder, solgte Nissan flere Leaf enn noen gang. Flere måneder på rad var en elektrisk bil mest eller nest mest kjøpte bilmodell. Det skal aldri ha skjedd noe annet sted i verden.Så viktig er det norske markedet blitt, at rundt 55 prosent av alle solgte Nissan Leaf i Europa i 2013 havnet i Norge, opplyser Marina Maneas Bakkum, Nissans presseansvarlige i Norge.
Og lille Norge er det største Tesla-markedet utenfor USA.
Klimaforliket som statssekretær Hoksrud henviser til freder elbilen ut stortingsperioden – eller til det er 50.000 av dem på veiene. Dette antallet passeres trolig mot slutten av 2015 etter tidlig i 2016. ## Fortsatt kostbare
-I 2015 vil elbilene fortsatt være dyrere å produsere. Derfor må elbilfordelene videreføres uansett hvor mange elbiler som er solgt i Norge i 2015, sier Kari Asheim, avdelingsleder for transport i miljøstiftelsen Zero.
Beregninger Thema Consulting Group har gjort for Zero viser at elbilene først vil være konkurransedyktige, og dermed klare seg uten avgiftsfritak og annen støtte, rundt 2025. -Prinsippet om at det alltid skal lønne seg å velge en utslippsfri bil må være førende for når og hvordan dagens elbilfordeler avvikles, mener Asheim.
Inntil det skjer, håper Zero på videreføring av de viktigste elbilfordelene, moms— og avgiftsfritak inkludert.
Ned i pris
Under 170.000 kroner er nå prisen på lille Mitsubishi i-MiEV. For tre år siden kostet den 80.000 kroner mer.
Rivende teknologisk utvikling, økt salg og konkurranse presser prisene på elektriske biler ned. Det gjør elbilen tilgjengelig for flere. For ti år siden kostet en liten og spartansk Think det samme som den best utstyrte Nissan Leaf koster i dag.
Dette er grunnprisen på noen av de viktigste elbilene:
Renault Twizy: Kr 69.300
Mitsubishi i-MiEV: Kr 168.300
Citroën C-Zero: Kr 169.000
VW e-Up: Kr 182.700
Peugeot iOn: Kr 194.800
Renault Kangoo: Kr 204.000
Nissan Leaf: Kr 219.000
BMW i3: Kr 237.500
Ford Focus Electric: Kr 259.000
Tesla: Kr 446.500
Viktige nyheter som kommer i år:
VW e-Golf.
Nissan e-NV200 (personbil og varebil).
Peugeot Partner (varebil).
Citroën Berlingo (varebil).
Smart electric.
Kia Soul (muligens ikke før 2015).