Ford, Nissan og Daimler har kunngjort at de inngår et omfattende samarbeid for utvikling av brenselceller. Disse brenselcellene blir en del av drivverket for både små og større biler, og kan drives med blant annet flytende hydrogen.

En omfattende markedsinnføring er planlagt for 2017, ifølge Daimler-konsernet, som lager personbilmerkene Mercedes og Smart.

Opprinnelig hadde Daimler planlagt å lansere en brenselcelle i Mercedes B-klasse i 2014, men Daimlers forskningssjef Thomas Weber sier til tyske auto motor og sport at produsenten nå vil hoppe over dette mellomstadiet.

— Vi tror at en lansering i 2017 gir oss et bedre vindu for å komme på markedet med en produksjon av fornuftig størrelse, sier Weber.

Han mener også at de tre produsentene vil kunne selge et sekssifret antall brenselcellebiler årlig.

Bilprodusentene samarbeider gjerne om miljøvennlige løsninger, og for få dager siden kunngjorde BMW og Toyota et lignende samarbeid rundt brenselcelleteknologi. Her var målet en markedsinnføring i 2020.

Alle bilprodusenter jobber for tiden med teknologi som blir alternativer til forbrenningsmotorer, ettersom man mener at oljealderen går mot slutten. I tillegg til rene batteri— og brenselcellebiler vil man også lage hybrider med både brenselscelle og forbrenningsmotor.

I en brenselcelle omdannes hydrogen til strøm, som kan drive bilen med elektromotorer. Fordelen er at et slikt drivverk bare slipper ut vann og varme. Det knytter seg store utfordringer til både teknologien og infrastrukturen for lagring og påfylling av hydrogen. Brenselcellebiler kan også drives med propan, metanol eller biogass.

Saken er levert av auto motor og sport.