I disse dager møter omkring 60.000 forventningsfulle barn til skolestart for første gang.

Foreldre er naturlig nok opptatt av læring, trivsel og venner på vegne av skolejenta eller -gutten. Psykologiprofessor Willy-Tore Mørch oppfordrer foreldre til også å høre med læreren om hvilke klasseledelsesstrategier skolen ønsker å følge.

— Jeg synes det er for lite ros i norsk skole. Det er en innebygd vegring fra lærernes side for å gi ros, til foreldrene direkte eller til elevene direkte. På den annen side tar lærere altfor ofte kontakt via e-post, telefon eller meldingsbok for å informere om at barnet har gjort noe galt. Det er ikke veien å gå, mener Mørch.

Det er enkelthandlingen som skal ha ros, den som skal gis oppmerksomhet, ikke barnet. Psykologiprofessor Willy-Tore Mørch

Tvert imot kan det føre til at eleven mistrives og utvikler skolevegring. Mørch mener det er utelukkende ros og positive tilbakemeldinger som bør komme til hjemmene på måten som nevnt over.

- Foreldre bør ikke gis anledning til å straffe barna, og da snakker jeg om milde straffer som skjenn og reprimander. Det skal ikke gis åpning for dette på hjemmebane etter at skoledagen er over. Grunnen er at det er helt avgjørende at hjemmet og skolen utvikler en god relasjon til hverandre, og at foreldre opprettholder en god relasjon til ungene sine, sier han.

Bør gi jevnlige «gladmeldinger»