På fire år er den Facebook-eide billeddelingstjenesten gått fra null til 300 millioner brukerprofiler, og i Norge er antallet passert 1,1 million, ifølge tall fra Ipsos MMI.

I første rekke er det jentene som har knipset og delt i vei, men andelen mannlige brukere er økende. Også kommersielle aktører har fått øynene opp for Instagram som kanal for markedsføring og merkevarebygging.

Det overrasker ikke professor ved Norges Handelshøyskole Tor W. Andreassen, som mener det går en rød tråd fra eBay via Facebook til Instagram.

— Det handler om å treffe kundene der de er, og mens vi er sosiale på Facebook, er Instagram bedre egnet til å drive kommersiell virksomhet og merkevarebygging. Vi ser også hvordan Instagram er i ferd med å bli en parallell til bloggene, sier Andreassen.

– Krever mer enn mange tror

Ida Aalen er rådgiver i Netlife research og skriver bok om sosiale medier. Hun mener det krever mye mer jobb å få mange følgere på Instagram og andre sosiale medier enn mange kanskje tror.

— Det er vanskelig å bryte gjennom lydmuren, og av de ytterst få som virkelig har mange følgere, er det veldig mange som bare har noen få. Det er en selvforsterkende effekt i at de som er store, blir større. Men det er absolutt mulig å få det til.

Man skal ikke bare være tålmodig og flink til å formidle og ta bilder, en dose flaks og timing er heller ikke feil, mener Aalen. Ei heller omtale i tradisjonelle medier.

Hun får støtte av 17 år gamle Marit Isachsen fra Bergen som har cirka 700.000 følgere fordelt på de to kontoene @we_fashion og @monomolove.

— Det skal mye mer til for å slå gjennom nå som tjenesten er stor. Jeg hadde helt klart en fordel av å være tidlig ute. Konkurransen er blitt tøffere, også fra klesmerker og andre som tar i bruk Instagram som reklamekanal. På den annen side vil den stadige økningen i antall brukere gjøre det enklere å vokse raskt hvis man først treffer.

Instagram-bilder blir bok

Kristian Solhaugs (37) satsing på ordspill og det han selv kaller tørr humor, har så langt resultert i nærmere tredve tusen følgere på Instagram.

— Norsk er et eldorado når det gjelder ord som har dobbel betydning, og jeg prøver å bruke de mest misforståtte uttrykkene jeg kan finne til bildene mine.

Og nå blir det bok.

— En forlagsredaktør så bildene på datterens Instagram. Selv har jeg lite erfaring med Instagram som tjeneste for markedsføring generelt, men for mitt konsept har det funket vanvittig bra, sier Solhaug.

Tone Kroken er interiørstylist og forteller at hun har fått mange nye jobbkontakter ogjobber via Instagram siden hun startet å legge ut bilder for et drøyt år siden.

— Instagram passer perfekt for interiør da det er visuelt veldig sterkt, og med lite tekst blir det enkelt og uforpliktende å like eller bla videre.

Visste du at ...

Før jul fjernet Instagram cirka 30 millioner inaktive og falske kontoer med det resultat at mange mistet følgere. Over halvparten av alle norske kvinnelige brukere under 40 år sjekker Instagram flere ganger daglig.