En typisk støtfangerskade som gutta på Motorfil AS gjerne tar seg av i stedet for å skifte ut hele plaststøtfangeren. Foto: Tore André Baardsen
Stian Hagfoss med noen av de mange stengene han benytter for å rette ut bulker i bilene. Han forteller at det trenges lang trening for å kunne bruke disse og få et godt resultat. Foto: Tore André Baardsen
Mindre felgskader kan repareres i stedet for å kjøpe en ny og kostbar felg. Foto: Tore André Baardsen

Sammen driver de Motorfil AS i Sørlandsparken, Øystein som daglig leder og eier, Stian som "trollmannen" som får til det meste når bulker skal rettes opp, og snart også på vei inn på eiersiden.

Stikkord for de to gutta på Motorfil er "smarte reparasjoner", eller "smart repair", som det ble kalt da det hele startet i USA for noen tiår siden.

En typisk støtfangerskade som gutta på Motorfil AS gjerne tar seg av i stedet for å skifte ut hele plaststøtfangeren. Foto: Tore André Baardsen

— Smarte reparasjoner går rett og slett ut på å gjøre ting enklere og billigere når det er mulig, sier Skare Torp mens Stian nikker på hodet og er skjønt enig. Sistnevnte med 13 års erfaring som billakkerer, nå spesialist med "PDR-stengene" sine som han benytter for å rette opp mindre bulker. PDR står for paintless dent repair, på norsk kalles det lakkeringsfri bulkoppretting. Mens "sjefen" Øystein har sin bakgrunn fra bilbransjen i Kristiansand, sist som daglig leder i Motor Forum.- Vi utfyller hverandre. Stian som trollmannen på bulkoppretting og lakkskader, selv er jeg kanskje best på reparasjon av felger, skinnseter og stoffseter, sier Øystein Skare Torp.

Penger å spare

At det er penger å spare på "smarte reparasjoner", er de to ikke i tvil om.

— Opp til 80 prosent billigere for kundene sammenliknet med hva prisen ville vært på et tradisjonelt karosseriverksted, mener Skare Torp.

Stian Hagfoss med noen av de mange stengene han benytter for å rette ut bulker i bilene. Han forteller at det trenges lang trening for å kunne bruke disse og få et godt resultat. Foto: Tore André Baardsen

— Vår filosofi er å gjøre det godt nok, og resultatet blir mer enn godt nok, ifølge kundene våre, legger han til og er overrasket over at ikke forsikringsbransjen i større grad har fått øynene opp for mulighetene som ligger i smarte reparasjoner.- I stedet for at kunden må ut med egenandel på flere tusen kroner og mister bonus, kan regningen komme på noen tusenlapper hos oss fordi vi gjør det enklere, sier han.

Det betyr blant annet såkalt "spot repair", at de begrenser reparasjonen til det stedet skaden er. Dermed lakkerer de langt mindre flater på nytt enn et tradisjonelt verksted ville gjort når lakkering er nødvendig.

Parkeringskjellere

De mange og trange parkeringskjellerne i leilighets- og kontorbygg betyr mange småbulker og lakkskader på biler som skal ut og inn av disse. Det er "mat" for Skare Torp og Hagfoss som erfarer at mange av skadene oppstår på plaststøtfangerne. Vanligvis byttes disse ut med nye når de er skadet; her blir de reparert.

— En kunde med ødelagt spoiler til 9000 kroner fikk den reparert for 2000-3000 hos oss. Vi sparte ham for penger og miljøet for mindre plastavfall, sier Motorfil-gründeren som har håp om å få til en avtale med kommunen om smarte reparasjoner på den store bilparken deres.

"Leasingsjokket"

— Som en leder i kommunen sa: Sparer vi 3000 kroner på en reparasjon, har vi råd til en ekstra hjemmesykepleier i arbeid en dag, sier Skare Torp som har erfart at folk med leasingbiler som skal leveres inn er potensielle kunder.

Mindre felgskader kan repareres i stedet for å kjøpe en ny og kostbar felg. Foto: Tore André Baardsen

— Mange med leasingbil får et lite sjokk over regningen når bilen skal leveres inn. Det sjokket kan vi kanskje gjøre noe med dersom vi fjerner småbulker, lakkskader og skader på seter og interiør før innlevering, mener de to smartreparatørene i Sørlandsparken.

- Latterlig lav pris!

— Jeg har hatt to biler til reparasjon der og kommer med neste til uka. Og er kjempefornøyd både med pris og resultat.

Det sier Arild Mardon Amundsen, daglig leder ved ABC Trafikkskole. Med en trang port inn til trafikkskolen, er det ikke til å unngå at det blir noen skrubbsår i bilene. Og da er ikke Amundsen i tvil om hva slags reparasjon han velger:

— Prisen er jo rett og slett latterlig lav i forhold til hva tradisjonelle lakkeringsverksteder tar. Og kvaliteten så god at du ikke kan se at det har vært skade, sier Amundsen.

Han hadde nylig inne en Jaguar kabriolet til reparasjon og ble overrasket over resultatet:

— Den er knallhard i stålet, men de fikk det virkelig flott til, sier Amundsen og forteller at begge sønnene har benyttet Motorfil og smarte reparasjoner der.

— Dette er et tilbud vi virkelig trenger i Kristiansand, legger trafikkskole-eieren til.

Satset sparepengene

Han solgte båten, brukte alle sparepengene, har nesten ikke tatt ut lønn og medgir at det er tøft å starte en ny bedrift.

— Men du verden så gøy og utfordrende, sier Øystein Skare Torp som etter 12-15 timers daglig jobbing seks dager i uka som daglig leder i en bilforretning, gikk på en smell for et par år siden. Nå er han oppe og stå igjen, og satset med blanke ark på egen hånd i et 35 kvadratmeter stort lokale med såkalte smarte bilreparasjoner.

Nå er de 35 byttet ut med trivelige lokaler på 300 kvadratmeter, han har fått med seg en fagmann på karosseriskader og har håp om å kunne ta ut litt lønn i januar etter å ha levd på oppsparte midler og "båten" så langt.

— Vi har ikke som mål å bli rike og kjøre dyre biler. Men vi tror vi skal få dette til, sier han og takker mange venner og bekjente for hjelp og råd i startfasen:

— Det er sannelig ikke bare å starte en ny bedrift i bilbransjen.