AGDER : Vårvær i sommerklasse har gitt dekkbransjen lange dager allerede i god tid før påske og før piggdekk-forbudet inntrer første søndag etter påske.

— Her er det full kjør og lange dager, sier Øystein Straum hos dekkforhandler Dekkforum i Sørlandsparken.

— Det fine været gjør at bileierne kommer tidligere, det hadde nok sett ganske annerledes ut dersom snøen hadde ligget helt til påske.

NAF-bladet Motors sommerdekk-test viser nok en gang at gode dekk er avgjørende i en kritisk situasjon.

Tre vinnere

Hankook, Nokian og Pirelli er årets vinnere med lik poengsum totalt. I NAF-testen blir hvert dekk testet i åtte forskjellige del-tester. De blir testet på våt og tørr asfalt med bremsing, vannplaning og grep i kritiske manøver, i tillegg til rullemotstand, komfort og støy.

— Noen produsenter lager dekk som er støysvake, men klarer ikke å kombinere den egenskapen med også å lage dekk med godt grep på våt vei, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

— NAF presiserer at folks dekkbehov er ulikt. Derfor oppfordrer vi alle til å gå inn på våre nettsiderog sjekke deltestene av hvert dekk. Da er det enklere å finne den dekkmodellen som passer best for deg, sier Engebretsen.

NAF-bladet Motor har lagt mest vekt på egenskapene på våt vei, fordi dette er mest kritisk for sikkerheten.

På sommerføre og våt vei er utfordringene store. Man får de lengste bremsestrekningene, og det er lettere å få vannplaning. Hankook ble vinner i denne deltesten, tett fulgt av de to andre vinnerne. Med kjørekomfort, støy og lav rullemotstand i fokus er det andre som vinner testen.

Sjekk hos tre

NAF anbefaler bileier å be om pristilbud fra minst tre forskjellige leverandører når man har tatt avgjørelsen om hvilket dekk man skal kjøpe.

Hvis du ikke har råd til de dyreste dekkene, bør du ikke velge å kjøre videre med halvslitte eller slitte piggfrie vinterdekk.

— Vi vet at det er en del bilister som velger å kjøre på sommerføre med piggfrie vinterdekk i den tro at dekkene har gode egenskaper. Det har de definitivt ikke. Det dokumenteres fra tidligere tester med svært dårlig kvalitet i alle deltestene, med unntak av komfort. Mange kan kanskje innbille seg at slitte vinterdekk er gode på sommerføre fordi de har fin komfort, men vi fraråder på det sterkeste å kjøre med disse dekkene, sier Engebretsen.

NAF har testet piggfrie vinterdekk på våt asfalt og fikk disse testresultatene:

80 km/t ved 6 varmegrader = 10,5 meter lenger bremsestrekning med piggfrie vinterdekk

50 km/t ved 20 varmegrader = 14,5 meter lenger bremsestrekning med piggfrie vinterdekk

— Vi vil at alle skal kjøre sikkert og miljøvennlig. Gode dekk er helt avgjørende for sikkerhet for deg selv og medtrafikantene. I tillegg er det en billig livsforsikring, sier Engebretsen. - Alle bør også huske å ha riktig dekktrykk. Da sparer man drivstoff, miljøet, bedrer trafikksikkerheten i tillegg til at dekkene får lengre levetid, avslutter Jan Ivar Engebretsen.

Håndarbeid

Maskiner og ny teknologi har gjort jobben med å sette nye dekk på felg mye enklere enn tidligere. Men fortsatt er det håndarbeid og litt håndmakt som må til når gamle dekk skal av og de nye skal på. En god del nøyaktighet må også til, for dekkene skal avbalanseres før de kan settes på bilen.

— Avbalansering er viktig både av hensyn til sikkerheten og av hensyn til kjørekomforten. Ingen dekk er helt runde og helt like hele veien rundt. Det samme gjelder felgene. Dette fører til at det blir en ubalanse i hjulet, det skal ikke så mange gram til før det merkes når du kjører. Vi settes på noen "motvekter" der ubalansen er for å fjerne ujevnhetene, forklarer Øystein Straum.