Den populære bildedelingstjenesten Instagram vil nå plassere annonser i brukernes strøm av bilder. Det melder selskapet selv i et blogginnlegg.

Det er amerikanske brukere som får annonser først, men trolig vil Europa følge etter om kort tid i det som er tjenestens første reelle steg i arbeidet med å tjene penger på den raskt voksende brukermassen.

— Vi har store planer for fremtiden og for å realisere disse er det nødvendig å gjøre Instagram til en økonomisk bærekraftig virksomhet, skriver selskapet.

Vanlig strategi

Brukerne selv skal ha mulighet til å gjemme annonser de ikke liker og selskapet skriver at de i første omgang vil presentere annonser fra store merkevarer som allerede er tilstede på Instagram.

— Vårt mål er at dere opplever de nye annonsene som en like naturlig del av Instagram som de bildene og videoene mange av dere allerede ser fra deres favorittmerker, skriver selskapet videre.

Det er en nokså vanlig strategi at internetttjenester som Instagram i en startfase fokuserer på å få flest mulig brukere som benytter tjenesten aktivt og lojalt. Når man har nådd en viss brukermasse man tror vil forbli lojale på tross av endringer, lanseres gjerne tjenester og produktendringer som gjør tjenesten i stand til å tjene penger på brukerne.

Vekst på 581 prosent

Instagram kunne i starten av september offentliggjøre at de nå har mer enn 150 millioner aktive brukere over hele verden. De siste syv månedene har 50 millioner brukere kommet til, noe som tilsvarer mer enn 240000 nye brukere hver eneste dag, skriver Forbes.

Det manglet imidlertid ikke på kritikere da Facebook kjøpte opp Instagram for én milliard dollar, drøyt seks milliarder kroner, i april 2012. Tjenesten hadde den gang 22 millioner aktive brukere og veksten har dermed vært på formidable 581 prosent det siste halvannet året

Også i Norge har tjenesten hatt en eksplosiv vekst. Tall fra Ipsos MMI fra juni viser at mer enn 300.000 nordmenn bruker Instagram hver dag og at 668.000 nordmenn over 18 år har en profil på det sosiale mediet.

Facebook suverent størst

Instagrams vekst gjør at det er i ferd med å ta igjen Twitter i antall brukere.

Tjenesten som lar brukerne publisere meldinger på maksimalt 140 tegn er nå i prosess med tanke på børsnotering og forventer ifølge The Wall Street Journal å hente inn en milliard dollar, snaut 6 milliarder kroner, gjennom dette. Tjenesten har ifølge samme avis 215 millioner aktive brukere hver måned.

Facebook er verdens suverent største sosiale mediet med mer enn 1,1 milliarder aktive brukere hver måned. Facebook opplyser selv at de har 700 millioner aktive brukere hver dag.