Mini har vært for de spesielt interesserte. For de som har vært mer opptatt av å ha det gøy bak rattet enn av plass og komfort. Etter at BMW overtok Mini for rundt ti år siden, er det blitt mer og mer «premiumopplevelse» i Mini-en, men kjøreegenskapene, veigrepet og sportsligheten har de greid å beholde.

Noen familiebil har ikke nettopp Mini vært, selv om suv-en Countryman økte plassen både til passasjerer og bagasje solid.

Kompakt-klassen

Nå er det klart for ny nedkomst i Mini-familien, og det er stasjonsvogna Clubman som kommer i helt ny og ikke minst forstørret, forlenget og forbedret utgave. Dermed har Mini tatt steget opp i kompaktklassen og konkurrerer med for eksempel Golf og Mercedes A-klasse.

To bakdører betyr til sammen seks dører på Mini Clubman Cooper. Foto: Tor Mjaaland

Med 360 liters bagasjerom, over 1200 liter om du legger ned baksetene og romslig plass både til passasjerer og fører av det storvokste slaget, er Mini Clubman Cooper en bil som burde være interessant for langt flere enn de som utelukkende er ute etter de velkjente Mini-egenskapene.

Det gøyale med Mini-en er beholdt

Leif Bratberg, Mini-selger

Humøret

Men vi er nødt til å dvele litt mer ved opplevelsen du får bak rattet. Vi prøvde en dieselutgave på 150 hestekrefter, stappfull med utstyr og en herlig 8-trinns automatkasse av BMW-kvalitet. Og det er vanskelig å holde smilet tilbake, ikke minst på litt svingete vei. Fortsatt med hjulene helt ut i de fire hjørnene, lavt tyngdepunkt og tilstrekkelig med motorkraft, er det godt for humøret å kjøre Mini Clubman.

Overraskende god plass i baksetet. Foto: Tor Mjaaland

Topp finish

For de som minnes Mini-interiøret fra noen ti år tilbake, så er det en helt annen verden å stige inn i dagens utgave. Høyverdig materialkvalitet og topp finish preger bilen. Lyden fra dørene når de lukkes minner mistenkelig om «BMW-sukket», samtidig som man har klart å bevare Mini-stemningen. De runde instrumentene dominerer fortsatt selv om layouten på dashbordet kanskje er blitt tilpasset den økte bredden.

Tre motorer

Det er tre motorer å velge i på nye Clubman Cooper. Dieselen på 150 hk vi prøvde er rask nok i massevis. Men du kan velge å «lavtfly» enda kjappere med bensinutgaven på hele 192 hestekrefter.

Og så er det jo mye BMW i Mini-en

Leif Bratberg, selger Mini

Rimeligste versjon er en tre sylindret 1,5 liter bensinmotor på 136 hestekrefter. Den har vi ikke prøvd, men ryktene forteller at den er både kjapp, bensingjerrig og utrolig stillegående.

Seks dørs bil

I god Clubman-tradisjon er det to bakdører som åpnes til hver sin side. Det kan skje med et lett trykk på en knapp i det høyre dørhåndtaket først, via sentrallåsen eller med nøkkel. Et annet alternativ, om man har valgt denne funksjonen, er et lett spark under støtfangeren. Veldig praktisk når man står der med hendene fulle av bæreposer som skal inn i bilen. Dermed er Clubman blant de svært få, om ikke alene om å være en seks dørs stasjonsvogn.

Nye kundegrupper

Forrige generasjon Clubman ble aldri noen salgsvinner i Norge. Med 30 cm mer i lengden og noen centimeter ekstra også i bredden, burde nykommeren være klar til å kapre nye kundegrupper.

Runde instrumenter hører til Mini-tradisjonen. Det har de ikke gått bort fra selv om bilen har vokst kraftig. Foto: Tor Mjaaland

Med en langt større bil og mer utstyr er også prisen gått opp ca 20.000 fra forrige Clubman. Men rimeligste versjon får du fra 269.000 kroner.

Utgaven vi prøvde med skinn, automat og fullstappet av kjøreassistentsystemer og mye annet, kommer på godt over 400.000 kroner. Men da får du både kjøregøy, luksus og den gamle Mini-opplevelsen med på kjøpet.

«En helt ny bil«

— Det gøyale med Mini er i behold. Men i forhold til forrige generasjon Clubman er det rett og slett en ny bil.

Det sier Leif Sigurd Bratberg, Mini-ansvarlig hos Bavaria Kristiansand. Han nyter salgslivet mellom de mange forskjellige utgavene av Mini, bilene som bygges delvis i Tyskland og delvis i England.

Cooper-navnet forteller om litt ekstra spent og lange Mini-tradisjoner. Foto: Tor Mjaaland

— En premiumbil i småbilklassen, kaller han Mini-en som med nye Clubman har rykket opp i kompaktklassen. - Og så er det jo mye BMW i Mini-en. Motorer, drivverk og navigasjon, for å nevne noe, sier Bratberg som synes det er viktig at Mini skiller seg ut fra alle andre biler, beholder noe av retroaspektet og fortsatt appellerer til de som har lyst på en litt annerledes bil.