Elektriske biler er ikke noe nytt for Daimler-konsernet. Smart har bygd lille Fortwo som elbil, og selv sportsbilmesterne i Mercedes-AMG har elektrifisert en håndfull av sportsbilen SLS.

Men for Mercedes-Benz er B-klasse Electric Drive den første elbilen som settes i normal serieproduksjon. Trolig får den ikke selskap av så veldig mange flere.

Pendlerbil

— Vi ser på elektriske Smart som en ren bybil. B-klasse har større rekkevidde og mer komfort, så vi posisjonerer den som en pendlerbil, sier Jochen Mager, produktsjef hos Mercedes.

En Mercedes-utgave av Tesla Model S avviser han kontant.

— På de større bilene er det ikke noe tema å bygge rene elbiler. Der har vi hybrider og ladbare hybrider, argumenterer han.

Mye Tesla i seg

Drivlinjen er utviklet i tett samarbeid med Tesla, så tett at vi flere steder i motorrommet fant deler som var merket med Tesla-navnet. Motoren yter 132 kW og bilen har en rekkevidde på 200 kilometer med et batteri på 28 kWh. FOTO: JAN HARRY SVENDSEN

Den nye B-klasse Electric Drive har uansett mye Tesla i seg. Både motor og batterier er utviklet i tett samarbeid med Tesla.Hvilket er helt naturlig. Inntil for få uker siden eide Daimler, som Mercedes er en stor del av, en betydelig aksjepost i den amerikanske elbilprodusenten.

Nå har de solgt seg ut, men teknologisamarbeidet skal ifølge Daimler fortsette.

LES OGSÅ:

Gjør bilen vinterklar

20 mil på strøm

Men selv med batteri og motor utviklet sammen med Tesla er ikke rekkevidden oppsiktsvekkende. Rundt 200 kilometer skal den klare på en full batteripakke.

Svært høy kvalitetsfølelse og god oversikt. Men skjermen virker ikke helt hjemme der den er montert. FOTO: JAN HARRY SVENDSEN

I praksis kommer du nok betydelig kortere – og vinterstid må du lade enda oftere. Da anslår Bertel O. Steen, som importerer bilen til Norge, den praktiske rekkevidden til å være på rundt 60 prosent, eller om lag 120 kilometer.Legger du på 6840 kroner kan du bestille en pakke som Mercedes kaller Range Plus. Da får du tre mil ekstra før rekkeviddeangsten griper deg.

Ingen hurtiglader

ENERGY SPACE: Batteripakken er montert i et rom i chassiset, dermed tar det ikke opp plass inne i bilen. Bagasjerommet svelger 501 liter. FOTO: JAN HARRY SVENDSEN

Med 230 volt og 13A tilgjengelig må du la bilen stå tilkoblet over natten for å fullade batteriet. Hurtigladere finnes ikke til B-klasse, så hvis du hadde håpet at bilen kunne dra nytte av Teslas superladere må du tro om igjen. De er enn så lenge forbeholdt Model S.Heller ikke ytelsene kan måle seg med Tesla. Batteriet leverer 28 kWh, mens elmotoren yter 132 kW og 340 newtonmeter i dreiemoment. Med pedalen i bunn holder det til en toppfart på 160 kilometer i timen, mens akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på respektable 7,9 sekunder.

Du har et solid kraftoverskudd. Så mye, faktisk, at du i enkelte situasjoner merker hvordan kreftene påvirker styringen. Gir du full gass er et fast rattgrep på sin plass.

Bilens 1725 kilo merker du godt i svingene. I praktisk bruk er likevel alt ved det gamle. De skyvbare baksetene kan ikke leveres, men bortsett fra det er dette akkurat som en vanlig B-klasse.

Lettkjørt

LIK: Velger du utstyrsnivået ”Electric Art” får du blå grill og blå speil på hvit bil. Ellers er elbilutgaven helt lik en ordinær B-klasse. Foto: Jan Harry Svendsen

På veien er den lettkjørt. Du kan justere hvor aggressivt bilen skal regenerere energi. Et helautomatisk program finnes også – der bilen selv styrer graden av regenerering og tilpasser kjøringen til bilen foran.Med Assist Plus har bilen også autonom brems, som kan stoppe bilen automatisk i hastigheter opp til 40 kilometer i timen hvis føreren er uoppmerksom.

Tre kjøreprogrammer er tilgjengelig: sport, normal og sparing. Sistnevnte gjør at bilen føles treg, du må gi mye gass for at bilen skal kvittere med fartsøkning.

Hadde du håpet på en Tesla-light skuffer B-klasse Electric Drive. Vil du ha Mercedes leverer B-klasse på høy kvalitetsfølelse.

Men vi skulle gjerne hatt tilgang til Teslas hurtigladere ...

LES MER:

Dette er fremtidens sportsbil

BMW går nye veier

Tesla-«versting» med 700 hk