Norge gikk på et noenlunde forventet nederlag mot Italia i går kveld, og Per-Mathias Høgmos menn fikk dermed en dårlig start på EM-kvalifiseringen.

TVNorge fikk imidlertid ingen dårlig start på sin dekning av landslagets kamper. 700.000 seere så kampen mot Italia, skriver kampanje.com.

Flest på nesten ti år

Så mange har ikke sett på kanalen siden «Heia Tufte» samlet 800.000 seere for snart ti år siden. 700.000 er også de sterkeste seertallene landslaget har hatt på tre år, skriver nettstedet.

— Dette var gledelige tall. Det er tydelig at det nye norske landslaget engasjerer folk, til tross for pågående generasjonsskifte og svake resultater. Og det viser vel også hvor sterkt drømmen om et nytt sluttspill står blant norske fotballsupportere, sier sportssjef i TVNorge og Max, Jan-Erik Aalbu til kampanje.com.

Kanalene TVNorge og Max er en del av mediegruppen SBS Discovery, som sitter på rettighetene til samtlige av kampene i kvalifiseringen for Frankrike-EM i 2016. ## - Satser stort på landslaget

Kun to av kvalifiseringskampene skal sendes på hovedkanalen TVNorge, mens Max skal sende hele 50 kamper. Seerne har en mulighet til å se resten av kampene ved å abonnere på SBS Discoverys nye strømmetjeneste Dplay.

— Vi satser stort på landslagsfotball på Max og Dplay fremover. UEFA har endret kampoppsettet i gruppespillet i år, med egne såkalte EM-uker der kampene er spredt utover flere dager. Det gir oss muligheten til å vise langt flere kamper enn det som har vært mulig tidligere, da flere kamper gikk samtidig, sier Aalbu.