**USA 2015

Dokumentar

Regi og manus: Michael Moore

Medvirkende: Michael Moore, Krista Kiuru, Tim Walker, Trond Blattman, Vigdís Finnbogadóttir

Aldersgrense: 9 år**

Den Oscar-vinnende regissøren, manusforfatteren, provokatøren og samfunnsdebattanten, Michael Moore, er på krigsstien igjen. Bokstavelig talt. Med det amerikanske flagget i hånd, reiser han rundt til ulike nasjoner for å invadere dem og stjele deres beste ideer, som for eksempel Finlands skolesystem, Norges fengselsvesen og holdninger til rehabilitering, og Islands likestillingsarbeid.

Moore, som tidligere er kjent for dokumentarsuksessene «Bowling for Columbine» og «Fahrenheit 9/11», har ikke levert en film på over 6 år, men viser at han ikke har mistet verken brodden eller engasjementet. Han har heller ikke mistet sin humoristiske sans og sjarmerende tilnærming til mindre sjarmerende temaer. Og selv om fremstillingen av USA og verden til tider kan virke noe enkel og naivistisk, treffer filmen likevel der den skal — hardt midt i blinken.

Han pirker borti akkurat der det er mest sårt, og han trekker frem akkurat de rette tingene for å få tankeprosessene våre i gang. Og på en så finurlig måte at det ikke føles påtvunget. Det er ikke bare USA som har noe å lære. Vi kan alle lære noe av hverandres erfaringer, både suksesser og nederlag. Og vi må slutte å tro at vi alltid vet best. For det gjør vi nemlig ikke.

Terningkast: 5

Anmeldt av: Cathrine Sordal

I Disneys nye versjon av "Jungelboken" fortelles historien om Mowgli (Neel Sethi) gjennom en blanding av levende skuespill og superdetaljert dataanimasjon. FOTO: DISNEY ENTERPRISES, INC.

Danser med ulver og pantere og bjørner

**Jungelboken

USA 2016

Regi: Jon Favreau

Manus: Justin Marks

Skuespillere: Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, Lupita Nyong'o, Scarlett Johansson, Giancarlo Esposito, Neel Sethi, Christopher Walken

Aldersgrense: 9 år**

Det er lov å være skeptisk. Så lenge 1967-filmatiseringen av "Jungelboken" eksisterer i all sin håndtegnede prakt, finnes det ingen grunn til å lage den på nytt. Heldigvis er det heller ikke det Disney har gjort. Den nye "Jungelboken" henter litt fra den gamle og litt fra Rudyard Kipling, og tilfører samtidig en god del nytt. Denne versjonen står med andre ord på sine egne ben.

Og den står støtt. Fortellingen om Mowgli, menneskegutten som vokser opp blant ulver, blir her fortalt gjennom en blanding av levende skuespill og superdetaljert dataanimasjon. Resultatet er noe midt mellom det realistiske og det mytologiske: Jungelen som sett gjennom øynene til et barn.

Samtidig gis alle dyrene like mye personlighet av stemmeskuespillerne som av teknologien. Ben Kingsleys Bagheera og Bill Murrays Baloo er like kloke og godslige som Idris Elbas Shere Khan er fryktinngytende. Og Christopher Walkens King Louie er den rene oberst Kurtz der han troner i tempelet sitt.

Kun et par korte musikalinnslag – "The Bare Necessities" måtte vel være med – forstyrrer den ellers så utsøkte miksen av humor, spenning og magi. Det er så man blir misunnelig på 10-åringen som skal få oppleve dette på kino.

Terningkast: 5

Anmeldt av: Roy Søbstad

I grøsseren "Huset" må to tyske soldater og deres norske krigsfange søke tilflukt i et uhyggelig, avsidesliggende hus. FOTO: ANOTHER WORLD ENTERTAINMENT NORWAY AS

Famling i mørke

**"Huset"

GRØSSER

Norge 2015

Regi og manus: Reinert Kiil

Skuespillere: Sondre Krogtoft Larsen, Mafs Reinhardt, Espen Edvartsen, Ingvild Flikkerud, Anita Ihler, Sigmund Sæverud, Fredrik von Lüttichau

Aldersgrense: 15 år**

I noen minutter blir vi forledet til å tro at "Huset" skal være en krigsfilm. Men det er bare inntil våre protagonister, to tyske soldater og deres skadete norske krigsfange, søker ly for kulden i et avsidesliggende hus i Odalen. Da levnes ingen tvil om at det er en grøsser vi ser: Uforklarlige dunkelyder kommer fra andre etasje, mystiske symboler dukker opp på veggene, skikkelser viser seg i døråpninger og vinduer. Snart blir soldatene nødt til å sette spørsmålstegn ved sin egen forstand.

Det skorter ikke på verken viljen eller sjangerbevisstheten her. Regissør og manusforfatter Reinert Kiil har skapt flere gode enkeltsekvenser ut av lite annet enn solid skuespill, borende skygger og desorienterende lyddesign. Problemet er at han har så lite historie å jobbe med. Hintene om husets hemmeligheter føles merkelig utenpåklistrede og soldatenes famling i halvmørke fører aldri til annet enn mer famling i halvmørke. Og etter sin løfterikt foruroligende innledning, blir "Huset" for enstonig til virkelig å feste klørne i oss.

Når den store norske skrekkfilmen en gang kommer, kan det godt være Reinert Kiil som har laget den. Da vil denne i så fall bli husket som det lovende lærestykket hans.

Terningkast: 3

Anmeldt av: Roy Søbstad

Mange vil kjenne seg igjen i dette franske sosialrealistiske dramaet i disse nedskjæringstider. FOTO: AS Fidalgo

Prisen på menneskeverd

**Markedets lov

FRANKRIKE 2015

Drama

Regi: Stéphane Brizé

Skuespillere: Vincent Lindon, Yves Ory, Karine de Mirbeck, Matthieu Schaller, Xavier Mathieu

Aldersgrense: Tillatt for alle**

Thierry (Vincent Lindon) har fått sparken fra fabrikken han jobbet grunnet nedskjæringer, og er frustrert over den manglende eller dårlige hjelpen han får fra det lokale arbeidskontoret. Han har blant annet blitt sendt på et heisekrankurs han ikke kan bruke til noe. Han har huslån og sin utviklingshemmede sønns studier å finansiere, og han trenger desperat en ny jobb.

Han må gjennom ydmykende jobbsøkingskurs og jobbintervjuer via Skype, men får etter hvert jobb som sikkerhetsvakt på et kjøpesenter, hvor arbeidsdagen hovedsakelig består i å overvåke både kunder og ansatte for å passe på at de ikke stjeler. Mange av personene han må anholde har gått gjennom det samme som ham, eller er kanskje enda svakere stilt enn ham selv, og jobben begynner å tære på ham. Hva er han egentlig villig til å gjøre for penger?

Filmen utforsker hva arbeidsledighet og trang økonomi gjør med både psyken og menneskeverdet, og Vincent Lindon vant pris for beste skuespiller i Cannes for sin prestasjon i dette aktuelle sosialrealistiske dramaet. Han klarer på en forbilledlig måte å formidle den indre kampen, ydmykelsen og frustrasjonen han føler gjennom kroppsspråk og blikk. Og hans lavmælte prestasjon, taler høyere enn om han skulle ha skreket replikkene.

Terningkast: 5

Anmeldt av: Cathrine Sordal

Alan og Shirwan legger ut på sitt livs reise i kjærlighetens navn. FOTO: Euforia film

For kjærlighet og fotball

**El Clásico

IRAK/NORGE 2015

Drama/komedie

Regi: Halkawt Mustafa

Skuespillere: Wrya Ahmed, Dana Ahmed, Kamaran Raoof, Rozhin Sharifi

Aldersgrense: 9 år**

«El Clásico» handler om kjærlighet. Kjærlighet mellom brødre, mellom mann og kvinne, far og datter, og ikke minst et lidenskapelig forhold til fotball. Shirwan (Dana Ahmed) er blodfan av Barcelona, mens Alan (Wrya Ahmed) later som han er fan av Ronaldo og Real Madrid for å imponere sin forhåpentligvis kommende svigerfar, Jalal (Kamaran Raoof), som er Real Madrid-fan av store proporsjoner.

I fem år har Alan nemlig hatt et hemmelig forhold til Jalals datter Gona (Rozhin Sharifi). Og som vi alle vet, er det ikke mange ting som fremkaller så sterke følelser og så mye galskap som kjærlighet og fotball. Så hva gjør du hvis du er kortvokst, kurdisk, forelsket og din kommende svigerfar ikke vil ha noe med verken deg eller din bror å gjøre? Jo, du legger ut på en farefull ferd på firehjulingen din til Madrid for å treffe Ronaldo, for å vise svigerfar at du kan klare store ting.

Regissør og manusforfatter Halkawt Mustafa («Rødt hjerte»), som flyttet til Norge i 2000, leverer med dette sin andre spillefilm. Filmen er forfriskende original, og brødrene (som også er brødre i virkeligheten) leverer en strålende prestasjon i sin aller første spillefilm. Den kunne imidlertid vært strammere redigert, og slutten kommer litt brått på, men totalt sett en veldig fin og rørende film.

Terningkast: 4

Anmeldt av: Cathrine Sordal