— Vi håper Kristiansand er en av byene Uber ønsker å utvide sin virksomhet til, sier de to unge politikerne, som trosser partigrensene i felles begeistring for ny teknologi og delingsøkonomi.

- Når noe nytt dukker opp, kan man ikke bare lukke øynene og si nei, sier Theodor Bardon Helland (22), nestleder i Kristiansand Fremskrittsparti.

- Er standpunktet deres forankret i partiene?

— Ingen partier har forankret dette ennå. Men vi er unge, vi bruker teknologien og er opptatt av å se mulighetene, sier Lyder Johan Ovesen (19), som representerer Arbeiderpartiet i Kristiansand bystyre.

- Enkelt, trygt og billig

Selv har han benyttet seg av Uber i Oslo og København.

- Det er enkelt, trygt og billig å bruke tjenesten, mener 19-åringen.

Uber tilbyr kjøretjenestergjennom en mobilapplikasjon, som kobler passasjerer med sjåfører. Sjåførene benytter sine egne biler, og selskapet hevder at ingen sjåfører er ansatt.

Uber er anmeldt i en rekke land, siden forretningsmodellen strider mot lovverket om persontransport. I en fersk, ikke rettskraftig dom, ble en norsk Uber-sjåfør frikjent. Oslo er så langt den eneste norske byen hvor selskapet opererer.

Inspirerte av Agderkonferansen, hvor Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge foredro om delingsøkonomi, ønsker de unge politikerne å slå et slag for mulighetene teknologi gir for nye næringer og nye arbeidsplasser.

— Jeg er enig med Krohn Traaseth når hun peker på at det kanskje ikke er så mye å være skeptisk til hvis det største problemet er hvordan vi skal skattlegge virksomheten, sier Theodor Barndon Helland.

Vil endre loven

Siden det kreves løyve for å drive med persontransport i Norge, er Uber å regne som piratvirksomhet. Helland mener lovverket må endres.

De unge politikerne f.v. Lyder Johan Ovesen (Ap) og Theodor Bardon Helland (Frp) slår et slag for mulighetene ny teknologi gir for nye næringer og nye arbeidsplasser. Foto: Janne Birgitte Prestvold

— Hvis vi fortsetter å kjempe for at det skal være ulovlig, har vi ingen kontroll. Men dersom vi går inn for å deregulere og skape ny lovgivning, vil man kunne stille krav, blant annet til politiattest for sjåførene, påpeker Frp-eren.- Uber er først og fremst svar på et gjennomregulert marked med høye priser, som skaper et etterspørselsunderskudd, mener han.

— Teknologien går foran i samfunnsutviklingen, politikernes oppgave er å utforme nye lover og regler, også for delingsøkonomien. Hvis den skaper nye jobber eller gir noen en ekstrainntekt, er det positivt, ikke minst i dagens arbeidsmarked, sier Lyder Johan Ovesen.

En ny verden

- Det er ikke sikkert taxinæringen ser det sånn?

— Den næringen vil og må bestå, og dette er en mulighet for dem til å utvikle seg. Jeg har ikke alle svarene om hvordan det skal foregå, men om Uber-sjåførene bidrar og betaler skatt til samfunnet på lik linje med andre, ser jeg ikke noen grunn til ikke å ønske virksomheten velkommen, sier Ovesen.

Vi er ikke imot omstilling eller konkurranse. Forutsetningen er at det skjer på like vilkår.

— Uber er et prisgunstig alternativ, på samme måte som Airbnb formidler gunstig overnatting på siden av det ordinære hotellmarkedet. Vi må ta inn over oss at verden endrer seg, og at de gamle forretningsmodellene er under press, samtidig som det vokser fram nye, sier de to.

- Må være på like vilkår

Fylkesleder Kjell Frode Sørensen i Norges Taxiforbund sier de ikke er imot konkurranse, men vilkårene må være like.

- Det første som slår meg, er at de vet for lite. Det er litt spesielt med politikere som ønsker ulovlig virksomhet til byen, sier Kjell Frode Sørensen, leder av Norges Taxiforbund avdelingen Agder, om Uber-utspillet til Kristiansands-politikerne.

— Vi er ikke imot omstilling eller konkurranse. Forutsetningen er at det skjer på like vilkår, fremholder Sørensen.

- Loven er til for kundene

Han viser til at med drosjeløyve følger en rekke pålegg, som kjøreplikt, taksameter og justerkontroll.

Uber er først og fremst svar på et gjennomregulert marked med høye priser.

— Kjøreplikten gjelder 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Når tante Olga skal kjøres fra Marnardal til legevakten klokka fire på natta, må vi stille med bil. Hvem skal ta skole- og sykekjøringen uten kjøreplikt? Da er er det bare å stenge bedriften når det er lite å gjøre, og ingen til å kjøre fra Marnardal til Kristiansand på natta, sier Sørensen.

- Å deregulere markedet er ikke aktuelt?

— Nei, men vi samarbeider gjerne om å vurdere yrkestransportloven, ved behov for det. Men husk at loven er til for kundene, understreker Sørensen.

Skeptisk til selvrapportering

Han sier Uber i en fersk oversikt er forbudt i 14 større byer i Europa, og mener virksomheten kun skiller seg fra vanlig piratvirksomhet ved at den er satt i system.

Sørensen presiserer at man må skille mellom Uberpop og Uberblack; Black er en lovlig tjeneste med finere biler, sjåfører som har løyve og betaler skatt.

— Uber nekter for å ha ansatte, og sier sjåførene er ansvarlige for selv å innberette skatt og moms. Jeg har ingen tro på at dette vil fungere så gjennomsiktig og enkelt som noen vil ha det til, sier fylkeslederen.