1. klassing Jakob Viland. Foto: Reidar Kollstad
Lukas Udelhoven og Ida Marcussen har i det siste instruert elevene på faget breddeidrett i friidrett. Foto: Tom Knudsen

— Det viktigste for meg å få fram var at idrett skal være gøy. At det fortsatt er mulig å drive idrett med de verdiene vi hadde før i tiden, som innsats, vilje og glød, verdier jeg savner i toppidretten i dag. Kanskje vi kan bidra til at dagens unge kan satse med slike verdier i bakhodet, sier Ida Marcussen.

Det var rundt 50 elever i første klasse som fikk høre om hvordan Marcussen og Udelhoven trener, spiser og lever. Elevene fikk også med seg en dose kritikk av dagens toppidrett, både i Norge og utlandet, som duoen mener er altfor resultatorientert, og lite bærekraftig for helsen til den enkelte utøver.

- Som ung var jeg naiv

— Det finnes mange måter å drive idrett på, og en del er litt skremmende. Jeg ønsker å vise ungdommen at det finnes en annen vei. Som ung var jeg også naiv, og hvis ikke jeg hadde hatt en trener som hadde informert meg, så hadde kanskje jeg også sittet der med en coctail av tabletter foran hver trening, sier Marcussen, som i likhet med Udelhoven er imot enhver bruk av medisiner i idretten - også det som ikke står på dopinglisten.

Lukas Udelhoven og Ida Marcussen har i det siste instruert elevene på faget breddeidrett i friidrett. Foto: Tom Knudsen

Det var hovedsakelig en svært engasjert Udelhoven som foredro mens Marcussen kom med innspill og erfaringer.— Mitt viktigste budskap var at når du er ung og lovende så har lov til å drømme deg fram, sier Udelhoven.

Foredraget, kombinert med at duoen også instruerte Vennesla-elevene på breddeidrett i friidrett, gir i tillegg kjærkomne midler til satsingen som ikke akkurat foregår på millionbudsjett.

- Kan være skjellsettende

Gustav Hårtveit, avdelingsleder på Vennesla VGS, forteller at foredraget var et i rekken av andre hvor folk fra politikk og samfunnsliv har stått for innholdet.

— Vi ønsker å inspirere elevene til å se muligheter i livet, og vise at alle har sjansen til å gjøre noe med forutsetningene.

— Tror du dette foredraget har overføringsverdi til elevenes hverdag?

— Ja, en slik time i seg selv kan være skjellsettende. Vi ønsker å få elevene til å ville litt mer og sette seg mål også på skolen. Ida og Lukas er eksempler på to som har møtt mye motgang, men som ikke har gitt seg, sier Hårtveit.

- Gode rollemodeller

— Ida og Lukas er omdiskuterte. Men er de gode rollemodeller likevel?

— Det er et godt spørsmål. På samme måte som dem er også vi som skole outsidere. Vi har ikke fine bygninger og vi har ikke det gode stemplet på oss. De er omdiskuterte, og ja, etter dette ble jeg overbevist om at de er gode rollemodeller. Vi har sett i breddeidrettsfaget at alt de gjør er etter en gjennomtenkt filosofi, som jeg tror elevene responderer godt på, sier Hårtveit.

1. klassing Jakob Viland. Foto: Reidar Kollstad

De tre elevene Fædrelandsvnenen pratet med etter foredraget synes det var inspirerende, inkludert Jakob Viland.— Det er inspirerende at de våger å ikke være som alle andre. Gjennom media har jeg fått inntrykk av at de ikke helt vet hva de driver med, men her ble jeg overbevist om at de har veldig peiling, sier Viland.

— Hadde foredraget overføringsverdi til din hverdag?

— Ja, som det å tørre å være litt annerledes og stå på sitt. Som det å aldri gi opp.