Togtrafikken vil stanse i hele landet mellom klokka 10.00 og klokka 13.00 mandag 15. juni.

Årsaken til dette er en politisk markering blant medlemmer i Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund.

Forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund beklager konsekvensene streiken får for passasjerene.

– Det synes jeg er beklagelig, men vi streiker nettopp for passasjerene slik at de skal få en som jernbane som de fortjener, sier Jørgensen til NTB.

Motstand mot jernbanereform

Medlemmene vil markere sin motstand mot regjeringens forslag til jernbanereform som skal behandles i Stortinget samme dag.

Reformen ble presentert 18. mai, og de streikende mener dette betyr altfor liten tid til å behandle en så omfattende sak.

LO gir aksjonen sin fulle støtte.

Arbeiderpartiet sier nei til jernbaneprivatiseringen, opplyser Aftenposten.

Kan bli forsinkelser og innstillinger

Under stansen vil det ikke bli kjørt alternativ transport. NSB opplyser at utgifter til annen transport ikke vil bli erstattet, men at NSB refunderer alle ubenyttede billetter til tog som er rammet av streiken.

— Tog som er underveis på dette tidspunktet, vil stanse på nærmeste stasjon og vente til streiken avsluttes klokken 13.00. Kunder som har kjøpt billetter til disse togene, og som ikke ønsker å benytte billettene, kan få disse refundert, melder NSB.

Klokka 13 vil togtrafikken starte igjen, men NSB opplyser at forsinkelser og enkelte innstillinger av tog må påregnes. Enkelte tog kan bli innstilt eller stoppet også før klokka 10.00. ## Privatisering

Regjeringen og samarbeidspartiene foreslår at et jernbanedirektorat skal få det overordnede ansvaret og skal styre og koordinere norsk jernbane.

Direktoratet skal også organisere konkurranseutsetting av togdriften, noe de fire partiene ser for seg kan skje på enkelte strekninger fra 2016 eller 2017. I tillegg til det nye direktoratet, skal ett selskap ha ansvar for infrastrukturen.

Forbundene mener forslaget legger til rette for privatisering og en fullstendig oppsplitting av dagens jernbane. De reagerer også på det de mener er en hastebehandling av saken, og manglende involvering og konsekvensanalyser.