KRISTIANSAND: — Segway Norge ønsker total kontroll over all Segway-utleie og guiding i Norge. I stedet for å spille på lag med meg og andre aktører, sier de at vi ikke har tillatelse til å bruke navnet Segway. Dette godtar jeg ikke, sier Svein Flagestad.

I juli 2014 ble bruk av såkalte ståhjulinger lovlig i Norge. Helt siden kjøretøyene ble lovlige, har Flagestad drevet med guidede turer med ståhjulinger i Kristiansand.

Cruiseturister har vært hovedkundene.

18 ståhjulinger

Flagestad sier at han har investert rundt én million kroner i 18 ståhjulinger av typen Segway, tilhenger og annet utstyr. Han har også etablert en hall for innendørs banekjøring.

— Jeg var først i Norge med guidede turer med Segway-er, og har jobbet beinhardt for å få butikken til å fungere. Jeg har hele tiden vært tro mot merkevaren, frontet den og vært positiv til den. Nå vil altså Segway Norge nekte meg å benytte merkevarenavnet hvis jeg ikke inngår en franchiseavtale. Avtalen er såpass dyr at jeg ikke har råd til å betale den. De har også tilbudt meg å kjøpe opp halvparten av firmaet mitt, noe som er uaktuelt, forteller kristiansanderen.

Ifølge Flagestad går ikke firmaet hans foreløpig med overskudd. Drømmen er imidlertid at guidede turer med ståhjulinger skal bli et levebrød.

For et par uker siden stengte Facebook ned Flagestads Facebook-side «FLY-N-HI Segway Tours» etter forespørsel fra Segway Norge, på grunn av bruk av merkevarenavnet.

Får konkurranse

Våren 2016 planlegger Segway Norge og søsterselskapet Segway Tours Norway å starte opp egen virksomhet med guidede turer i Kristiansand, siden det ikke har blitt noe av samarbeidet med Flagestad.

— Jeg har arbeidet hardt og seriøst med å fronte Segway, men nå vil de skyve meg ut på sidelinjen, kommenterer Flagestad.

Saken fortsetter under bildet.

På Silokaia har Svein Flagestad etablert en egen hall for kjøring med ståhjulinger. Her demonstrer han løypa. Foto: Tormod Flem Vegge

— Hva gjør du hvis Segway Norge ikke gir seg når det gjelder kravet om ikke å benytte merkevarenavnet deres?

— Jeg må i verste fall slutte å bruke den offisielle Segway-logoen, sier Flagestad, som mener Segway sentralt burde satt pris på arbeidet hans knyttet til ståhjulinger.

- Må beskytte merkevaren

René Jacobsen er styreleder i Segway Tours Norway. Jacobsen sammenlikner merkevaren Segway med McDonald’s.

— Man kan ikke starte ei burgersjappe på hjørnet og kalle den McDonald’s uten å ha en avtale med McDonald's, sier han.

— Vi har invitert Flagestad til samarbeid via kontrakt, men dette avviste han kontant. Man kan ikke etablere seg fritt med merkevaren Segway. Det vil undergrave merkevaren, fortsetter Jacobsen.

René Jacobsen, styreleder i Segway Tours Norway. Foto: Segway Norge

— Men folk flest bruker jo begrepet Segway når de omtaler en viss type ståhjulinger?

— Vårt fokus er å beskytte merkevaren. Hvis en aktør selger disse maskinene, så kan vedkommende bruke merkevaren Segway. Flagestad selger ikke maskinene, men bruker merkevaren vår til å fronte guidede turer og utleie av ståhjulinger. Han må erstatte Segway med ståhjuling eller et annet ord hvis han skal drive bedriften sin lovlig.

- Hva gjør dere hvis Flagestad nekter å etterkomme deres krav?

— Det kan vi ikke akseptere. Vi vil da vurdere å ta saken til retten. Dette varslet vi Svein Flagestad om i vår, sier Jacobsen.

- Mange merkevare-konflikter

UiA-professor Ellen Katrine Nyhus har forståelse for at Segway Norge vil beskytte merkevaren sin.

— Jeg har forståelse for at Segway Norge og Segway Tours Norway vil ha kontroll på tjenester knyttet til sin merkevare og kvaliteten på disse tjenestene, slik at ikke andre aktører kan tjene penger på en godt innarbeidet merkevare, sier Ellen Katrine Nyhus.

René Jacobsen, styreleder i Segway Tours Norway. Foto: Tormod Flem Vegge

Hun er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen ved UiA.

— Mye juss

Nyhus påpeker at hun også har forståelse for frustrasjonen til Svein Flagestad, som har investert og kjøpt flere ståhjulinger av merket Segway.

— Mange kaller jo ståhjulinger for Segway. Da er det en utfordring ikke å bruke dette navnet når man skal forklare hvilken type virksomhet man driver med, poengterer hun.

— Det har vært mange konflikter rundt det å bruke en merkevare som man ikke har eierskap til, for å fremme salg av varer og tjenester. Det er mye juss rundt dette. Regelverket kontrollerer hvem som kan bruke en merkevare, fortsetter professoren.

Kan påvirke etterspørsel og pris

Nyhus sier at forbrukerne knytter assosiasjoner til en godt innarbeidet merkevare.

— De kan ha forventningen om at produktet er bra og at det har en viss kvalitet. Det kan påvirke både etterspørsel og prisen forbrukerne er villige til å betale. Hvis merkevaren ikke selges på en måte som tilfredsstiller forventningene, kan det skade merkenavnet, sier hun.