Men i september ble det en liten nedgang i antall nye registreringer i Kristiansand sammenliknet med samme måned i fjor. Det kan ha sammenheng med lengre ventetid ved overgangen til 2016-modeller, mangel på biler på lager etter høyt sommersalg og også at en god del olje— og offshoreansatte på Sørlandet har fått varsel om oppsigelse den siste måneden. Med den økonomiske usikkerhet det bringer med seg.

Nedgang

De to som har levert flest biler så langt i år, Volkswagen og Toyota, fikk begge en nedgang i september sammenliknet med i fjor. Mens bilmerkene som følger deretter, Skoda, Audi, BMW og Nissan alle kan vise til en pen fremgang på septemberstatistikken.

Og kampen om å være nummer to bak Volkswagen er knallhard. Skoda ligger bare tre biler bak Toyota i september og totalt 10 biler bak i årets ni første måneder. Så her blir det kamp til status skal gjøres opp for 2015. ## Nye høyder

Det er spesielt Skoda Octavia som løfter Skoda til stadig nye høyder i Kristiansand. Blant de enkelte modellene er det bare VW Golf i el-utgave, ladbar hybrid og vanlig fossil utgave som til sammen slår Octavia. Og Skoda hadde en markedsandel på over 10 prosent i Kristiansand i september, mer enn dobbelt så mye som i resten av landet.

Også Mazda, Suzuki og ikke minst Renault kan vise til pen økning i september. For sistnevnte bilmerke er det elbilen Zoe som trekker oppover.

23 prosent elbiler

Interessant er det å se på de store, lokale variasjonene. Mens Volkswagen er suverent på topp i Mandal, er det Toyota-land i Lyngdal. Der er det registrert fire ganger så mange av det japanske bilmerket i september som av Volkswagen.

Antall elbiler som ble registrert i september er fortsatt høyt. Andelen var på over 23 prosent av totalen i Kristiansand.