Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix
Foto: Pål Christensen / Stavanger Aftenblad/NTB scanpix

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener enkelte av uttalelsene som lærere har kommet med på sin streikegruppe på Facebook går langt over streken for hva som er greit å si på sosiale medier.

Aftenposten skrev onsdag at flere av debattantene på siden hetser KS-toppene. «Ekle kryp», «makk», «grundig lobotomert», «kjøtthue» og «dust» er noen av merkelappene KS-lederne må tåle i den åpne Facebook-gruppen. De fleste sjikanerende innleggene er nå slettet.

Isaksen sier han selv har fulgt debatten og skrevet et innlegg på Facebook-gruppen, som han mener er svært nyttig for å få oversikt over hva som rører seg blant lærerne.

Les også:

— De aller fleste kommentarene er skikkelige, ordentlige - og kritiske. Men det må være lov. Noen går langt over streken, men de er et lite mindretall og på ingen måte representative for norske lærere, sier ministeren.

- Lærerne avgjørende

- Hva slags signaler sender det når lærere, som skal bekjempe mobbing, selv legger ut slike kommentarer i sosiale medier?

— Alle vi som er voksne må tenke gjennom vi oppfører oss på nett, og at standarden vi setter er den barn og unge kommer til å følge. Det er vel tilstrekkelig å si det.

- Men har lærerne et særskilt ansvar her?

- Jeg synes alle voksne har et særskilt ansvar for å vise nettvett. Men lærerne er helt avgjørende for å bekjempe mobbing og nettmobbing, så lærerne har en ekstra viktig jobb å gjøre her, sier Isaksen.

- Noen av lærerne har hevdet at dette er greie ting å si når det «går en kule varmt» - hva vil du si til dem?

- Jeg synes at både kommentarene fra det store flertallet av lærere inne i gruppen og de klare uttalelsene fra Utdanningsforbundet er mer enn tilstrekkelig. Jeg regner med at de forstår tilbakemeldingene de får fra voksne kolleger, sier Isaksen.

Han viser tlil at flere av lærerne i gruppen advarte de hissigste debattantene mot å spre negative personkarakteristikker. «Vi må huske at vi faktisk arbeider med mobbing ...», skriver en.

Tastatur som buffer

Psykologiprofessor og tidligere Aftenposten-spaltist Willy-Tore Mørch sier det er «veldig problematisk» at enkelte lærere ikke har noen hemninger når de uttrykker seg i sosiale medier. Han minner om at barn tar etter ordbruken til viktige voksenpersoner rundt seg.

— Jeg synes det er trist at det også for lærere virker som om tastaturet blir en buffer mellom den fornuftige tanke og følelsesmessige reaksjoner man har i en slik konflikt, sier Mørch.

— Læreryrket er antageligvis det viktigste yrket vi har i vårt samfunn, kort og godt fordi de er delaktige i oppdragelsen av våre barn. I den rollen er det av avgjørende betydning at de forstår hvilken modelleffekt de har, sa Mørch til Aftenposten i går.

- Uansvarlig

Det er også leder i Elevorganisasjonen, Benjamin Skiaker Myrstad, opptatt av.

— Dette er helt uansvarlig, og upassende i enhver form for debatt. Men jeg jeg tror flere elever, spesielt på de yngre trinnene, vil tenke at dette er greit hvis de ser at læreren gjør det, sier han.

- Bør dette få konsekvenser for lærerne det gjelder?

- Jeg mener man i alle fall bør kunne ta dette opp i en formell setting. Jeg hadde ikke vært komfortabel om læreren min hadde skrevet slik på Facebook, sier han. Han understreker samtidig at de aller fleste lærerne viser god dømmekraft i bruken av sosiale medier.