Bildet er tatt av en passasjer i flyet, og viser personellet ved Kjevik som er ankommet. Foto: Fvn-tipser
Her står flyet fast ved enden av rullebanen. Bildet er tatt fra Hamresanden. Foto: Magnus Stedje Fossen
Like før klokken 15, om lag tre kvarter etter hendelsen, kunne passasjerene gå ut av flyet ved gaten. Foto: Magnus Stedje Fossen

KRISTIANSAND: Det var et charterfly fra Tenerife som havnet utenfor rullebanen.

Flyet skulle lande klokken 14.20, og var i utgangspunktet tidlig ute.

— Da vi skulle lande var det tåkete og mye snø, og det var glatt. Det virket som piloten forsøkte å bremse flere ganger, men vi fortsatte å skli, forteller Kjetil Torjesen til Fædrelandsvennen fra flysetet.

Sto i enden mot sjøen

Flyet fortsatte fremover helt til rullebanen tok slutt. Der stoppet flyet og ble stående i snøen utenfor rullebanen ned mot Topdalsfjorden.

De fleste av passasjerene Fædrelandsvennen var i kontakt med, sier de opplevde hendelsen som udramatisk.

— Jeg rakk ikke å tenke så mye over det da vi havnet i snøfonna, men jeg tror det var noen som reagerte, sa Ingrid Helling som også var med på charterflyet. Hun og sønnen Kåre Magnus på 3 år syntes det var mest kjedelig å vente på å bli tauet opp.

Ragnhild Stornes (til v.) var veldig glad for at Camilla Stornes og Solveig Stornes raskt sendte melding om at det ikke var noe dramatikk da flyet fra Tenerife ble stående fast i enden av rullebanen. Foto: Magnus Stedje Fossen

Solveig og datteren Camilla Stornes var også om bord på flyet og sier passasjerene tok hendelsen veldig rolig.

— Folk ble mest forvirra og vi fikk dårlig med informasjon, men det kan ha hatt mest med at kabinpersonalet var spansk og snakket dårlig engelsk, sier Solveig. Hun var raskt oppe med telefonen og sendte en beroligende melding til mor Ragnhild, som ventet ved terminalbygget.

— Vi bare satt der og ventet. Først kom det brøytebiler, så strøbiler og til slutt gikk de løs med håndskuffe for å få ut flyet, sier Solveig Stornes.

Like før klokken 15, om lag tre kvarter etter hendelsen, var flyet brakt til gaten og passasjerene kunne gå ut.

Like før klokken 15, om lag tre kvarter etter hendelsen, kunne passasjerene gå ut av flyet ved gaten. Foto: Magnus Stedje Fossen

I sikkerhetssonen

Driftssjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik, Jan B. Thorsen, opplyser til Fædrelandsvennen at flyet ble stående utenfor det som defineres som rullebane, men at det stod på asfaltert område.

— Det har kommet litt lenger enn det skulle, men det er ikke alvorlig. Flyet har kommet utenfor det som er definert som rullebane, og står på det vi kaller for sikkerhetssone, sier Thorsen.

Utfordringen var ifølge driftssjefen å få flyet tilbake til rullebanen.

— Flyet kan jo ikke rygge, så det måtte ha hjelp til å få snudd, sier Thorsen, som ikke har fått melding om at personer skal ha kommet til skade i hendelsen.

Her er meldingen som beroliget Ragnhild Stornes om at datteren Solveig Stornes og barnebarnet Camilla Stornes hadde det bra. Foto: Magnus Stedje Fossen

— Fikk ingen informasjon

Forvirringen var stor i terminalbygningen på Kjevik da hendelsen skjedde. De fikk liten informasjon om hva som hadde skjedd med flyet

- Vi så bare at flyet ikke kom inn til gaten, men vi fikk ingen informasjon. Det ble ikke opplyst noe på skjermene eller over høyttaleranlegget. Vi måtte gå i skranken for å få vite hva som hadde skjedd, fortalte ventende personer til Fædrelandsvennen.

På grunn av tett tåke og snøvær kunne de heller ikke se flyet fra terminalbygningen.

Flyet skal være av typen Airbus A 320. Denne flytypen har vanligvis plass til mellom 100 og 220 passasjerer.