KRISTIANSAND: Første steg på veien mot visjonen om Sørvestbanen, en ny kysttrasé fra Stavanger til Oslo, er sammenkoblingen mellom Sørlandsbanen og Vestfoldsbanen. Denne vil redusere reisetiden med rundt én time, og transportkomiteen på Stortinget har inkludert sammenkoblingen som en merknad til Nasjonal transportplan, og sagt at de ønsker en konseptvalgutredning (kvu).

AVDUKET: Fylkesvaraordfører Thore Westermoen og hjelperne sleit litt med å få fram plakaten som viser visjonen om Sørvestbanen, med en reisetid til Oslo på under to og en halv time. Foto: Reidar Kollstad

Dette etter at sammenkoblingen ikke var nevnt med et ord da planen ble lansert.

— Stortinget har sagt at de ønsker en utredning de neste fire årene. Men det er ikke noe vedtak, og merknader har en tendens til å bli glemt. Det foregår en kamp for landsdelen, og skal vi få penger til denne sammenkoblingen, så må vi kjempe for det politisk, sier Grimstad-ordfører Hans Antonsen (V) til Fædrelandsvennen.

Sammenkoblingen kalles en «genistrek», og håpet er at Sørvestbanen skal realiseres innen 2025. En stor informasjonsplakat som viser visjonen ble avduket på Jernbanestasjonen fredag formiddag.

Med sammenkoblingen vil reisetiden Kristiansand - Oslo bli rundt tre timer. På en helt ny sørvestbane vil den bli to timer og 20 minutter.

— Vi har nå et godt grunnlag til å få midler til sammenkoblingen innen neste rullering av Ntp om fire år, sa stortingsrepresentant Alf Holmelid (SV) fra talerstolen.

Jernbaneforum Sør og Naturvernforbundet er sentrale i kampen for kortere reisetid, sammen med politikere fra landsdelen.

LOKALE KREFTER: Naturvernforbundet i Kristiansand og Søgne er sentrale i kampen for bedre jernbane til Sørlandet, kledd for anledningen. I midten er Emily Gundersen fra Kristiansand. - Konseptvalgutredningen er ingen garanti for en sammenkobling av banene, sa hun fra talerstolen. Foto: Reidar Kollstad