Når: Fredag kveld

Hvor: Kilden, Kristiansand

Publikum: ca. 700

Terningkast: 5

Vindkastene hiver deg nesten ut på sjøen når du runder hjørnet mot fremsiden av Kilden. Høsten er på hell, men det er fortsatt tid for en hyllest til årstiden med Dybdahl og hans ”oktober-musikk”.

34-åringen fra Sandnes har skapt en helt særegen stil og blitt en av landets beste låtskrivere og artister. Stemmen hans er rund og behagelig — en kvalitet som gjør at publikum kan lene seg tilbake og nyte alt med fullstendig ro. Men samtidig er melodiføringene hans som en utforskende reise. Det er både avansert og naturlig på samme tid, og det går fra det såre til det kraftfulle. Det er få som klarer å beherske alle mulighetene stemmen har, som han.

Musikken er en smakfull blanding av pop, soul, jazz og country, og backing-bandet ved navn "The Great October Sound", spiller låtene til perfeksjon. Dybdahl gjør det nemlig ikke lett for seg selv når han arrangerer sangene sine på innspillinger. Man finner elektronika-samples, avanserte koringer og strykeorkester, men samtidig er det ryddig og minimalistisk. Det er derfor meget imponerende hvordan han klarer å skape den samme stemningen live, selv om han må ta i bruk backing-tracks.

Store deler av kveldens repertoar inneholder sanger fra Dybdahls nye album ”What´s Left Is Forever”, med låter som "This Love Is Here To Stay", The Sculptor" og "The Wire". Men vi fikk også noen herlige sanger fra hans fem andre album. Blant disse var nydelige "A Love Story", "But We Did" og "One Day You´ll Dance for Me, New York City", som fremføres mesterlig med utrolige dynamiske sprang. Dybdahl klarer raskt å skape kontakt med publikum, og stemningen blir ekstra bra etter allsangnumrene "Cecilia" og "From Grace". Det hele grenser mot gåsehudfaktor.

Mot slutten av konserten blir det nesten feststemning i salen med låten "Let's Party Like It´s 1929", hvor til og med noen i publikum får komme opp på scenen og danse. Konserten hadde nok blitt hakket bedre om den hadde vært et sted uten stoler, og selv om Dybdahl prøver alt for å løse opp et stivt publikum, blir det noe halvhjertet.