Jeg sitter behagelig bak rattet i dennye Range Rover Sport SDV6. En 292 hk V6-diesel murrer potent under panseret, og det skal bare en nervøs stortå til før 600 Nm dreiemoment får det til å rykke i 2,2 tonn bil.

Du merker også en kombinasjon av beundrende og misunnelige blikk. Den nyeRange Rover Sportser usedvanlig lekker og kostbar ut. En følelse som ikke blir dårligere der du sitter på førerplassen. I Autobiography-versjonen vi kjører har du alt det moderne utstyret du kan ønske deg, samtidig som følelsen av å sitte i godstolen på ditt engelske gods fortsatt er hjertelig til stede.

Gjennom over 40 år medRange Rover-historie, har vi lett for å glemme at det ikke alltid har vært slik. Riktignok var Range Rover fra tidlig 70-tall en luksuriøs bil sett med datidens 4x4-øyne.

I Autobiography-versjonen vi kjører her har du alt det moderne utstyret du kan ønske deg, samtidig som følelsen av å sitte i godstolen på ditt engelske gods fortsatt er hjertelig til stede. FOTO: Terje Bjørnsen

Men når du ser på originalens enkle plastdashbord og interiør som kunne vaskes med hageslange, skjønner du at Range Rovers luksusimage har utviklet seg underveis.

Et av elementene som gjorde at Range Rover havnet på veggen på 70-tallets gutterom, var V8-motoren på 3,5-liter. Så kan vi flire litt i dag over den voldsomme ytelsen på 135 hk.

Blandet hell med etterfølgere

Da jeg kjørte «min» første Range Rover på test midt på 80-tallet, hadde herregårdsfaktoren steget betraktelig. Det var ikke mange luksuriøse biler i denne klassen, så Range Rover signaliserte fortsatt en kostbar kombinasjon av nikkersadel, håndsmidd hagle og renraset setter.

Den minst vellykkede

I 1994 var det duket for andre generasjon Range Rover. V8-motorene hadde i mellomtiden vokst til 4,0— og 4,6-liter, mens dieselmotoren kom fra BMW, med seks sylindre i rekke og 2,5-liters volum. Dette var den minst vellykkede Range Rover-modellen.

Den slet med tekniske problemer og et stadig mer kompetent felt av konkurrenter. Særlig årene før den ble faset ut i 2002: Da slet Range Rover tungt mot Jeep Grand Cherokee, samt første generasjon BMW X5 og Mercedes-Benz ML.

IKKE INNERTIER: Andre generasjon Range Rover var den minst vellykkede. FOTO: Land Rover

Hjelp av BMW-motor

Da ble det bedre med tredje generasjon Range Rover. Den var blitt utviklet under BMWs eierperiode (1994-2000), men da bilen ble lansert var det Ford som styrte butikken.

Dermed debuterteRange Rover 3med motorer og teknikk fra BMW; 4,4-liters V8 på 286 hk og 3,0-liters diesel på 177 hk.

Under utviklingen ble Range Rover tydelig posisjonert som en behagelig luksus-SUV. BMW hadde jo den sportslige X5 å ta hensyn til fra egne rekker.

Det slo også til da vi kjørte en 4,4-liter på test i 2002. Det var en av de mest komfortable bilene du kunne kjøpe på denne tiden.

Ford eide også Jaguar og etter hvert ble BMW-motorene faset ut til fordel for V8-bensin og -dieselmotorer fra egne rekker.

Men også denne generasjonen Range Rover slet med kvaliteten, i likhet med Land Rover-modeller for øvrig.I Warranty Directs undersøkelse fra 2011ble tredje generasjons Range Rover rangert som den verste bilen fra det britiske merket.

Range Rover ble ogsårangert blant merkene med klart flest feili Warranty Directs undersøkelse i 2012 og i 2010.

Fire generasjoner Range Rover. FOTO: Land Rover

Nærmere kjerneverdiene igjen

I 2005 kom ogsåden første Range Rover Sport. Tross navnet baserte den seg ikke på Range Rover, menLand Rover Discovery3. Med kraftige bensinmotorer og en relativt hyggelig priset dieselversjon, ble Range Rover Sport en meget populær SUV i Norge.

I 2008 ble Land Rover ogJaguarsolgt til indiske Tata, og mange entusiaster fryktet en utvanning av det britiske preget. I stedet har det vist seg å gå i helt motsatt retning. Både da vi kjørte test av Range Rover i 2013 og nå av Range Rover Sport, viser det seg at Range Rover er nærmere originalens kjerneverdier enn noensinne.

Og viktigere enn alt annet: Range Rover og Range Rover Sport har nå teknologi, stil og egenskaper til å utfordreBMW X5ogMercedes-Benz ML. Det er faktisk en stund siden sist.

Les også:

Her finner du alt vi har skrevet om SUV

Norges 15 billigste stasjonsvogner

Kan du 5-metersregelen?

Artikkelen er skrevet av klikk.no