KRISTIANSAND: — Læreren skal være et moralsk og faglig forbilde. Dersom en lærer lager en voldsfilm mener jeg det er grunn til å stille spørsmål ved holdingene hennes. Hadde jeg vært forelder til barn i denne skolen ville jeg blitt skeptisk til hva denne læreren står for, sier førsteamanuensis Frøydis Oma Ohnstad ved Høgskolen i Oslo og Akerhus.

KRITISK: Frøydis Oma Ohnstad, som har en doktorgrad i profesjonsetikk, mener alle lærere må leve opp til rollen som et moralsk forbilde.

Verdier og holdninger

Ohnstad har en doktorgrad i profesjonsetikk og har i mange år jobbet med skikkethetsvurdering av lærere. Hun mener at alle som jobber i skolen bør være forpliktet til å ivareta sin rolle som moralsk forbilde. Hun viser i den sammenheng til den nye, profesjonsetiske plattformen som Utdanningsforbundet vedtok 25. oktober.

Her står det blant annet:

«Vårt samfunnsmandat er å fremme barnehagebarn og elevers læring, utvikling og danning. Våre verdier, holdninger og handlinger påvirker dem vi arbeider for og med.»

— En lærer som på fritiden lager spekulative sex- eller voldsfilmer signaliserer etter min mening verdier og holdninger som ikke er forenelig med læreres samfunnsmandat og profesjonsetisk plattform, sier Ohnstad.

Spekulativ vold

Hun mener det ikke er riktig å sammenlikne denne typen filmer med "vanlige filmer" med profesjonelle skuespillere.

— Det er noe annet dersom filmene inneholder spekulative volds- og sexscener. Nakenhet i seg selv er jeg ikke bekymret for, men å lage voldsforherligende filmer mener jeg er over grensen, sier hun.

Ohnstad viser til alkoholbruk som et annet eksempel på at det finnes grenser for hva lærere kan gjøre på fritida.

— Kan en lærer advare mot følgene av alkoholbruk i skolen, for deretter å være full på ettermiddagen? Lærere har et privatliv og en personlig frihet, men man kan ikke rave full rundt foran elevene på fritida. Man har et ansvar som forbilde for elevene, sier Ohnstad.

Kritiserer skolen

Skolen som ansatte lærervikaren har opplyst at de ikke gjorde noe søk på kvinnens navn på internett før hun ble engasjert. Både den aktuelle skolen og oppvekstetaten i Kristiansand har varslet at rutinene rundt dette nå vil bli vurdert endret.

Ohnstad er kritisk til at den aktuelle skolen ansatte vikaren uten å sjekke bakgrunnen hennes.

— Jeg synes det er skremmende at det er elevene som oppdager dette. Det skal gjøres en skikkethetsvurdering av alle lærere i lærerutdanningene, men tilsettende rektor har også et eget ansvar for å sjekke nyansatte, både lærere og vikarer. Så her virker det som skolen har gjort en dårlig jobb, sier Ohnstad.