• Millionsvindel blant studenter

  • Nav har anmeldt svindel for 81 millioner

— Vi vet at det er blitt gjort forsøk på å hacke seg inn på bankkontoer til 29 av våre kunder. Men dette er fortsatt såpass nytt for oss, så vi kan ikke utelate at det kan være flere som har blitt utsatt for dette, sier kommunikasjonsdirektør, Bjørn Langli, til .

Han ble onsdag morgen oppringt av banken med beskjed om at en eller flere aktører i England hadde forsøkt å hacke seg inn på kontoen hans. De fortalte samtidig at flere kunder var utsatt for samme forsøk.

Sperret

Alle kundene er blitt kontaktet og deres bankkort er nå sperret. Banken vet ikke hvordan bankkortnumrene deres har kommet på avveie. Kundene vil nå få tilsendt nye bankkort.

- Vi har fått bekreftet at svindlerne har handlet med kortnumrene, men vi vet ikke om beløpene ble trukket fra kontoene før de ble sperret. Dersom noen av våre har fått tømt sin konto, så vil de få erstattet dette, sier Langli til Aftenposten.no.

Fokus bank fortsetter å etterforske saken.

Hacket brukersted

- Det er en amerikansk nettbutikk som er blitt hacket. Det ser ut til at det kunder som har handlet der i 2009 og 2010 som er rammet. Deres kortinformasjon har kommet på avveie, sier Langli til Aftenposten.no.

29 Fokus bank-kunder er rammet, men banken kan ikke utelukke det gjelder flere. I tillegg er det er det trolig snakk om mange flere som er kunder i andre banker.

Svindelen ble oppdaget via bankens interne varslingssystemer for uautorisert bruk.

— Årsaken til at dette blir oppdaget nå henger sammen med måten hackerne ofte opererer på ved at de etter å ha hacket slike sider selger informasjonen videre til andre svindlere i bolker basert på kortnummerserier. Dette er trolig forklaringen på at det denne gangen er våre kunder som ser ut til å være rammet, sier Stian Arnesen, kommunikasjonsrådgiver i Fokus Bank, til Aftenposten.no