Spørsmålet har vært oppe flere ganger før: I hvilken grad kan du stole på anmeldelser av hoteller lagt inn av brukere verden over?

Og har du noen garanti for at disse anmeldelsene er lagt inn av mennesker som faktisk har bodd på hotellet, og ikke konkurrenter med egne interesser?

I tillegg spør mange seg om kommentarene er kjøpt og betalt, siden tilbakemeldingene på mange av hotellene er meget forskjellige.

Det er vanskelig for brukerne å vite hva de skal stole på, siden det er umulig å sjekke hvilke innlegg som er fiktive.

— Systemer som kan misbrukes, vil bli misbrukt. Fenomenet med falske gjesteanmeldelser er bekymringsfullt, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i Hovedorganisasjonen Virke.

Blir etterforsket etter strøm av klager

Verdens største reisenettsted, Tripadvisor, er nå i hardt vær etter beskyldninger fra flere hoteller om falske innlegg. Nettsiden har hele 40 millioner besøkende hver måned, og det blir postet 25 gjesteanmeldelser på sidene hvert minutt.

Britiske myndigheter har nå valgt å undersøke Tripadvisor, etter massiv kritikk for manglende kontroll over innlegg på sine sider.

Mange hoteller hevder nemlig at mange av innleggene er rent oppspinn, og etterlyser mer kontroll over hva som blir skrevet. De mener at de får urimelig kritikk, og hevder at disse innleggene er skrevet av personer som aldri har besøkt hotellet, eller av konkurrerende hoteller.

Ikke bra reklame for siden som promoterer seg med slagordet «Reviews you can trust», og reklamerer på sine norske sider med frasen; «Få sannheten. Dra deretter.»

Dette har de nå endret til «Reviews from our community,» men de hevder selv at det ikke har noe med disse avsløringene å gjøre.

Flere hoteller har gått rettens vei, og krever erstatning for ærekrenkelse og tapte inntekter.

Advertising Standards Agency, ASA, har satt i gang en etterforskning som skal avdekke hvordan siden faktisk fungerer. En rapport er ventet i løpet av få uker.

Alle kan være anonyme

Hvis hotellene får medhold, vil dette i praksis innebære at det ikke lenger blir mulig å skrive anonyme innlegg på siden.

ASA undersøker også en annen klage, som går på at hoteller manipulerer og setter sitt eget hotell i et bedre lys ved å skrive anonyme positive anmeldelser på Tripadvisor om seg selv, og sprer rykter om konkurrentene.

Systemer som kan misbrukes, vil bli misbrukt. Fenomenet med falske gjesteanmeldelser er bekymringsfullt.

Reiselivsdirektør Rolf Forsdahl

Beskyldninger om rasisme, dårlig service, insekter og dårlig renhold florerer, og mange hoteller mistenker at dette er konkurrentenes verk.

Charles Starmer-Smith, journalist i avisen The Telegraph , beviste at dette faktisk er mulig. Han opprettet et fiktivt hotell med navnet «The 111 Hotel», la inn bilder som egentlig var tatt i avisens kantine, og la inn positive omtaler om sitt eget «hotell.»

Etter 10 dager med selvskryt, oppnådde hotellet plass 70 av 300 mulige småhoteller i London. Alt han trengte var et anonymt brukernavn og en e-postadresse.

Vanskelig å etterprøve påstander

Rolf Forsdahl, reiselivsdirektør i Hovedorganisasjonen Virke, er ikke ukjent med denne saken eller problemstillingen.

— Det sier seg selv at når man kan legge inn anmeldelser helt anonymt, så vil dette systemet potensielt kunne misbrukes.

Forsdahl sier at dette ikke er en ny problemstilling, den kommer bare i en ny innpakning.

— Tidligere ble det slengt såkalte «drittpakker» gjennom pressen for å skade konkurrenter, nå er det internett som gjelder. Forskjellen er at internett er mer slagkraftig, og at det er vanskelig å sjekke riktigheten og etterprøve påstander som fremlegges i slike brukeranmeldelser, sier han.

Han mener at så lenge disse reisenettstedene og søkemotorene ikke muliggjør en plattform som verifiserer og sjekker brukere, så vil falske anmeldelser og uriktige påstander alltid kunne dukke opp.

— Kvalitetssjekken er viktig, sier han.

— Ikke stol blindt på tilbakemeldingene

Forsdahl mener at forbrukerne må være skeptiske til slike brukergenererte rangeringer og anmeldelser, og lese dem med en klype salt.

— Hvis alle tilbakemeldinger er positive så betyr ikke dette at du aldri skal stole på at det er riktig, men det er viktig å ikke stole blindt på de heller. Så lenge det finnes åpninger for at tilbakemeldingene kan være falske og systemet kan manipuleres, så vil det alltid være noen som prøver seg, sier han.

Forsdahl mener at dette er svært uheldig fordi det er skadelig for bransjen. Han tror bransjen kommer til å interessere seg mer for dette fremover, fordi disse internettsidene i stor grad er med på å danne et bilde av tilbyderne og deres tilbud.

— Falske anmeldelser er uetisk, og kan i visse tilfeller også være straffbart. Slike anmeldelser kan også potensielt utløse erstatningsansvar.

— I tillegg må brukerne bruke hodet når de besøker slike steder, og alltid ha i bakhodet at dette er subjektive rangeringer og opplevelser. Det er også en kjent sak at terskelen for å komme med tilbakemelding er lavere når man er misfornøyd, enn hvis man har hatt et fint opphold.

Få de siste reisenyhetene på Facebook:

Aftenposten REISE,BT REISE,REISE-Adressa

Følg oss på Twitter:

@aft_reise