Ved inngangen til 2011 var det kun fire bilmerker på det norske markedet som hadde garantitid på mer enn 3 år. Men dette har forandret seg raskt de første ukene av det nye året.

Les også:

Åtte nye merker tilbyr nå 5 års garantitid eller mer.

Kia skiller seg ut på listen, som det eneste merket med syv års garantitid.

I de fleste tilfeller er det ikke snakk om noen tilleggskostnad for forbrukeren, men Møller som selger Audi, Skoda og Volkswagen øker prisen med i underkant av 1000 kroner.

Les også:

Blant merker som foreløpig ikke har utvidet garantitiden finner man Volvo, BMW, Peugeot og Mercedes-Benz.

Forbrukerkjøpsloven

Av forbrukerkjøpsloven følger det at du har fem års reklamasjonsrett ved kjøp av ny bil.

Dette forutsetter at feilen må skyldes en iboende svakhet ved bilen eller innebære et avvik fra det avtalte, og feilen må ikke skyldes din behandling av bilen, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider. Forbrukerrådet er en statlig interesseorganisasjon for norske forbrukere.

Les også:

Dersom en slik feil oppdages spiller det altså ingen rolle om garantitiden eventuelt har utløpt, så lenge det ikke har gått fem år.

— For at noe skal kunne kalles garanti må den innebære større rettigheter for forbrukeren enn det som følger av forbrukerkjøpsloven. Hvis ikke er det faktisk snakk om villedende markedsføring, det er ulovlig etter markedsføringsloven og kan føre til bøter, sier Helga Skofteland, regiondirektør i Forbrukerrådets Oslo-avdeling.

Slipper bevisbyrden

Møllergruppen selger Audi, Skoda og Volkswagen i Norge. Informasjonsdirektør Paul Hegna mener deres femårsgaranti gir forbrukerne rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.

Les også:

— Vi mener at garantien gjør at kunden slipper bevisbyrden i forhold til om feil med bilen skyldes fabrikkfeil. Kunden kan komme til forhandleren og få feilen rettet uten å dokumentere at feilen faller inn under forbrukerkjøpsloven, sier Hegna.

Han påpeker også at mange kunder er bedrifter og at slike kjøp ikke faller inn under forbrukerkjøpsloven, som gjelder kjøp gjort av privatpersoner.

Enklere for kunden

Også Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA Bil som importerer Alfa Romeo, Fiat og Suzuki, mener garantien for disse merkene gjør det enklere for kunden.

  • Garantien gjør det enklere for kunden som slipper å forholde seg til gråsoner rundt forbrukerkjøpsloven, sier Dunvold.

Han mener som Hegna at kundene nå slipper bevisbyrden.

Også representantene for de andre merkene som tilbyr femårsgaranti peker på det samme.

Unntatt i garantiene er slitasjedeler som bremseklosser og bremseskiver, samt normal slitasje og aldring.