Noen er en anelse mer gærne enn snittet. Kristian Cvetkovic betalte 2800 kroner for å få en natt i cockpiten på en avdanket jumbojet. – Jeg bare måtte, sier han, og smiler fra øre til øre der han slynger seg i sengen i det som er selve indrefileten på vandrerhjemmet Jumbo Hostel.

Hodejegeren, som daglig inntar luksushoteller rundt om i Europa på hvileløs jakt etter kandidater til toppjobber i store europeiske konsern, har funnet en natts lykke i det mest eksklusive rommet på verdens første flyhotell.

En strandet Boeing 747, en gang verdens største passasjerfly, er blitt verdens første flyhotell og allerede en stor suksess for verdens flygærne og alle andre.

Gullkort.

Og her ligger altså Kristian Cvetkovic. Jobben som headhunter gjør at han har lommen stappfull av gullkort fra ulike flyselskaper, og ditto luksushoteller. Men da han kom over Jumbo Hostel på nettet, var han ikke i tvil. – Dette måtte jeg teste. Jo da, jeg har nok en flyinteresse større enn folk flest og flyr jo mye i jobben. 747 har vært min absolutt favoritt i mange år, og da jeg fikk muligheten til å bo i en, måtte jeg bare slå til, forteller han.

Etter nattens opphold på pilotplass, sier han:

– Dette tilbudet kan anbefales på det varmeste. Jeg fikk se masse fly. Og så sov jeg som en stein. Dette er virkelig noe helt annet enn kjedehotellene!

De som går i gang med å bygge om en avdanket Jumbojet til et hotell, må nødvendigvis ikke være litt gal. Men det hjelper. Det innrømmer daglig leder Gisela Olsson:

– Selvsagt er det en spinnvill idé å åpne hotell i en jumbojet. Det sier seg selv. Men vi har stor tro på at mange nok skal ha lyst til å bo om bord i et stor flykropp til at det skal gå bra økonomisk. Det er billig, og vi har hatt godt belegg siden åpningen i januar. Vi er avhengig av et belegg på 51 prosent for å overleve. For å leve av det trenger vi litt mer, sier Olsson.

Festidé.

Det overrasker ikke at ideen til Jumbo Hostel ble født på en fuktig fest et par år tilbake der en av gjestene moret forsamlingen med historien om den digre flymaskinen som sto strandet på Arlanda etter at charterflyselskapet Transjet gikk konkurs. En av dem som lyttet til historien, var Oscar Diös, hotellgründer og vandrerhjemeier.

Han nøyde seg ikke med å bare høre. Han fikk en tanke som ikke ville slippe taket: Hva med å gjøre dette strandede eksemplaret av et av

For sykt til å kunne virkeliggjøres? Slett ikke, han fikk nyss om at den strandede 200-utgaven av flyet sto og pådro seg dagbøter fordi ingen ville vedkjenne seg eierskapet til det. Da han lanserte planen om å kjøpe flyet, meldte eierne seg straks.

Og nå står den der som et spektakulært innslag på en liten høyde med god utsikt over Arlanda. Den enorme flykroppen vekker stor oppsikt, for hva har vel en jumbojet utenfor flyplassen å gjøre? Mange kommer innom bare for å se på galskapen:

Inngangen gjennom den åpne flydøren fører gjestene rett inn i det som var flyets mest luksuriøse avdeling: businessklassen. Her er det resepsjon, og en vindeltrapp fører til flyets suite – cockpiten. Rom nr. 747, naturligvis. De ordinære rommene ligger på rekke og rad bakover flykroppen som er strippet for 450 flystoler. Det er to-, tre— og firesengs rom. Alle med de små flyvinduene intakt. Og klesskapet? Original del av flyets hattehylle. Selv bor vi på rad 51. Les også:

Flyspråk.

Alt på Jumbo Hostel skjer nemlig på flyvis. Entreen går gjennom den tunge flydøren. Romnøkkelen er et boardingkort. Maten serveres på små matbrikker. De ansatte går i flyuniformer, og flyeier Oscar Diös kaller seg kaptein mens daglig leder Gisela Nilsson er styrmann. Mange av dem som jobber om bord, har bakgrunn i flybransjen. En av mennene som jobber i resepsjonen, er under utdannelse til å bli ruteflypilot, mens den andre skal tilbake i jobben som flyvert i Norwegian. På toalettene får vi beskjed om å tørke av vasken for å gjøre det pent for neste passasjer.

I flyets andre etasje, i kuppelen, ligger et lite konferanserom med brede og originale businesseter for deltagerne. De får konferansematen servert på brett som passer i en luksusklasse.

Selv om nyvinningen appellerer til de flygærne, ser Gisela på hospitset som et tilbud til alle som vil bo nær flyplassen. De billigste rommene koster rundt 300 norske kroner, men da må man på vandrerhjemvis akseptere at flere bor på samme rom. Et familierom koster tusenlappen.

Tvers over veien for Jumbo ligger et av SAS Radisson-hotellene. Det er ikke fritt for at gjestene der gjør store øyne når de har får øye på kjempefuglen som står plassert bare et par hundre meter unna. – Javisst, det har hendt at noen har avbestilt der borte og kommet hit, forteller Olsson.

Vielse på vingen.

Til sommeren skjer det foreløpige høydepunktet etter åpningen: Et brudepar skal vies ute på vingen. Og hvis brudeparet vil, kan bryllupsfesten legges til den nye uterestauranten som skal drives på bakken rett under den ene vingen.

– Det blir en kjempehappening, og akkurat det vi hadde planlagt da vi pønsket på alle mulige og umulige bruksmåter for dette flyet. Tenk om vi kan avvikle også brudevalsen ute på den gyngende vingen! Vi får se...