Canal+ skal ha bladd opp over 1 milliard kroner for rettighetene til den norske fotballen. Det skriver kampanje.com.

Den nye fotballavtalen skal være bedre enn avtalen som ble undertegnet i 2008. Den gangen skjedde det etter mye dramatikk mellom TV 2 og Telenor og der energiselskapet Lyse kom inn som en reddende engel for fotballen.

— Prisen er vesentlig høyere enn det var sist. Det er det vi har bestemt oss for å si, sier Einar Schultz i Norsk Toppfotball til Kampanje sent tirsdag kveld om verdien på den nye avtalen.

TV 2 og Altibox, som har hatt rettighetene, står igjen med skjegget i postkassen.

- Dette kom som lyn fra klar himmel. Vi ble orientert av fotballforbundet om at rettighetene skulle ut på en anbudsrunde. Men de har valgt et helt annet løp nå, sier TV 2-sjef Alf Hildrum.

Canal+ fikk tirsdag tilslaget på å kjøpe medierettighetene til seks kamper i hver eliteserierunde i årene 2013-2016, og med over én milliard kroner på bordet turte ikke fotballtoppene Ynge Hallén og Einar Schultz å si nei til betal-tv-kanalen Canal+, melder kampanje.com.

Fotballpresident Yngve Hallén var godt fornøyd med å ha fått i land en langsiktig avtale.

– Inntektene fra salg av medierettigheter kommer hele norsk fotball til gode, og denne avtalen sikrer at vi kan videreutvikle breddefotballen, parallelt med toppfotballen , sier Hallén.